Tuesday, December 22, 2009

Bahan2 buangan?

hmm.. entri aku kali ni pasal sampah sarap aka bahan2 buangan. bahan2 buangan ni adalah bahan2 yang kita buang samada tiap2 hari seperti remah2 makanan , atau berkala seperti suratkhabar lama atau botol2 kicap, sos cili; termasuk yang basah mahupun yang kering.
Kalau kat Malaysia, semua sampah sarah dari rumah kita akan dikumpul dalam satu plastik je dan dibuang di satu tong sampah je. Tapi kat sini, pengasingan sampah dan pengendalian bahan2 buangan tu dilakukan di rumah masing2. Hasilnya: bahan buangan yang benar2 dibuang adalah sedikit aje, dan barang2 recycle boleh terus di recycle kan..


Tong sampah warna biru tutup kuning.

Setiap rumah kat sini mesti ada tong sampah warna biru tutup kuning. MESTI kat sini maksudnya MESTI kena ada. Aku tak pasti la pulak samada kita kena beli atau memang dibekalkan oleh pihak berkuasa, tapi memang setiap rumah ada tong sampah ni, takleh share share.. jadi, kalau contoh kat Carolina Place ni ada 60 bijik rumah, maka ada 60 tong sampah biru tutup kuning ni, dilabel dengan nombor rumah masing2. Guna tong sampah ni adalah untuk buang barang2 yang boleh recycle, iaitu botol2 kaca seperti botol kicap kipas udang (ada jual kat sini) dan sos cili maggi (sos cili life takde kat sini - frust aku), atau botol2 plastik seprti botol susu 2 liter fresh milk tu atau jus oren, kertas2 terpakai seperti suratkhabar lama (North Shore Times percuma utk semua org - 3 hari seminggu selasa, khamis dan jumaat), kertas2 junk mail promosi kedai2 sempena sale krismas dan lain2 kertas lagi..



Colour coded plastic bags

Gambar ni diambil dari blog cikguasna. lain2 colour plastik utk lain2 bahan buangan. Yang kaler pink tu utk letak kain baju terpakai yang masih elok utk sedekah kat orang. Yang Plastik oren tu untuk letak sampah2 harian, dan dikutip oleh satu syarikat swasta. Plastik oren ni kena beli, 5 helai dalam 4 dolar (kalu tak silap - tak pernah beli). Ada kwsn yang memang wajib pakai plastik oren ni, takboleh guna plastik yang dapat kat pasaraya tu. kalau pakai gak plastik free pasaraya tu, jawabnya sampah tu takkan diambil. Plastik oren ni boleh beli kat pasaraya je.. memang banyak jual.. ada 2 size, 40liter dan 60 liter.. Plastik pink tu free je, biasanya dia selit dalam suratkhabar.

Tong sampah rumahku. Ada label no 48 lagi tu..

setiap 2 minggu sekali (kat Carolina Place ni, hari Rabu) kita kena tarik tong sampah tu ke kawasan yang ditentukan (dekat je) dan lori angkut sampah akan datang dan kutip barang2 recycle dari semua tong2 sampah biru tutup kuning ni. Dan petangnya, kita kena tarik balik tong sampah ni ke rumah kita. Lori angkut sampah tu akan bergerak ke kwsn2 lain utk kumpul semua sampah2 tu, setiap hari ia akan pegi ke kwsn lain, sampailah turn kawasan Carolina balik 2 minggu lagi.

Untuk sampah yang biasa dihasilkan di dapur, seperti kulit bawang, tangkai cili, lebihan2 makanan atau kulit telur, semuanya tak perlu dibuang dalam tong sampah. Kita boleh masukkan je dalam sinki, dan terus masuk dalam Waste Management yang memang dipasang ke sinki. Biasanya rumah2 yang baru, atau moden sikit, mesti ada kemudahan ni.

kalau tengok label tu, power dia 1/2 kuasa kuda. power tuu...


Inilah rupa benda yang dipasang di bawah sinki. bahan2 buangan tu ditolak masuk dalam lubang sinki, dan ada satu suis yang kita kena on. Sistem ni akan kisarkan bahan2 buangan tadi menjadi ketul2 halus, diflush turun dengan air yang banyak, dan terus masuk sistem pembuangan yang diuruskan oleh syarikat2 yang dilantik. Dengan cara ni, kita tak kan hasilkan bahan buangan dari dapur yang banyak. Kita boleh buang dalam sinki je, isi perut ikan dan ayam, batang2 sayur yang taknak mcm akar kangkung, kulit2 telur yang kita guna, kulit2 halia bawang putih dsbnya. Kecuali benda2 keras seperti tulang kambing atau tulang ikan yang tgh2 tu, yang lain semua boleh sumbat masuk sinki aje.

Suis waste yang tgh2 tu..


Inilah rupa suis untuk hidupkan sistem waste kat sinki tu. Suis yang tgh2 tu memang berlabel WASTE. suis yang atas dan bawah tu untuk plug power macam biasa lah.

Special kan kat sini.

So sampah yang kita hasilkan sikit aje. macam tin2 susu, plastik2 roti atau bahan buangan hari2 seminggu baru penuh plastik sampah. Dengan cara ni, kita takdelah mengalami masalah pelupusan sampah yang kritikal.

Patutnya Malaysia boleh implement nih. Yelah, yang baik tu kita ambikla jadi amalan..kan?