Friday, September 9, 2011

Ke mana kawan2 ku?

Kalau diputarkan masa ke alam remaja, time2 raya camnih, apakah yang paling best sekali? Anggaplah cuti sekolah tu panjang dan raya pun panjang, so apekah yang kita buat, let say, umur dalam 15 tahun gitu?? auuwwww... mudanyaaaa... ehheheh

kalau budak2 skrg nih, hampehh... beraya pun main henpon... kalau tak call atau sms, sanggup tu main game dalam henpon tu.. bukannya nak bermesraan ngan sedara mara dan kawan2... isk iskkk...

sebenonya, aku teringat adik aku haritu masa kami gegas2 nak balik KL, dan mak abah gegas2 nak ke Lambor, dia tinggal sorang2 kat rumah, sbb kawan2 dia nak dtg beraya.. ehheheh... otomatik aku teringat kisah aku beraya bertahun2 dahulu, sewaktu aku masih muda rumaja ahakssss.....

seingat aku, masa aku sekolah rendah, aku tak pandai nak beraya sendiri tanpa mak dan abah... tapi bila aku dah sekolah menengah barulah aku dilepaskan untuk beraya sama kawan2... tapi masa tu, kami naik bas dari satu rumah ke satu rumah... bas kat kg aku tu pulak bertime, setiap setengah jam satu bas, tapi ada 2 bas yang boleh naik, iaitu bas Bidor-Teluk Intan, atau bas Bidor-Kg Coldstream.. dua2 pun lalu kg aku... tapi kekerapan ke Kg Coldstream tu agak limited.. sejam satu kot...

alkisah, kawan2 aku dulu kebanyakkannya tak raya mana2 pun, semua beraya kat kg aku tu.. kecuali yg aku ingat, famili Arwah Rusman.. kalau nak dtg rumah dia, kena dtg hari raya ke3, baru dia ada rumah, dan dapat makan laksa mak dia yang sangat sedap.. sanggup tu, nak makan laksa punya pasal... rumah Rozaini dan Supi adalah rumah yang paling hujung sekali menghala ke Batu 6, kemudian Hanom, diikuti oleh Samsul, Arwah Razak dan rumahku.. lepas tu baru jumpa rumah Jamal, kemudian tepi sekolah rumah Karim dan Rusman.. depa ni duduk Batu 5... selebihnya kawan2ku semuanya duduk di Batu 4, atas kongsi yang asalnya dibina untuk pekerja2 lombong bijih timah...

aku ingat 1 tahun tu, kami berkonvoi beramai2 naik bas pegi beraya.. yang last sekali kami raya kat rumah Maslina, masa nih rumahnya di Kg Pasir, dan hanya dia sorang je yg duduk situ.. selalu kami malas nak pegi sbb agak jauh, dan bazir 1 rumah je, tapi tahun tu kami pegi gak... seksa betul kena tgu bas! ada sekali tu kawan2 aku tak dtg rumah aku, tapi terus direct gi rumah Hanom.. sampai sana baru depa tepon aku suruh aku dtg rumah Hanom.. merajuk betul aku masa tu, sampai tahun depannya aku ungkit lagi!! ehheheh

ada sekali kami konvoi naik moto pulak, ni dh besar sikit, harus form 4 atau form 5 kot... aku naik ngan hanom, wati naik ngan ju.. budak2 lelaki konvoi ntah berapa bijik moto tah... tahun tu lah kami dapat beraya byk sikit rumah sbb senang nak gerak... taklah nak kena tgu bas...

disebabkan tu, kami semua rapat ngan parent each others, sbb dah tentu sekampung.. pastu kalau berkumpul tu, bukannya tanya nama kita, tapi depa tanya, "ko ni anak sapa?" "anak saad, makcik, cucu uteh" "ooooo.... !" mmg gitu lah cara org kg beramah mesra, kannnn...

bila time depa menyerang rumah aku plak, bapak aku mesti join sekaki sekejap seblom mak aku plak join... tapi selalunya depa pun memang kenal semua kawan2 aku so takde lah nak intebiu bagai... macam mak aku kata "alah mak ngan mak dia tu sama2 bawak perut ke klinik dulu.. " ngandung sama2 lah tu!! hehheeh..

rindunya aku ngan kawan2 sekampung aku tu!! kalaulah masa boleh diputarkan semula, aku nak bersama2 mereka merayau kampung, menziarah dari satu rumah ke satu rumah, makan kuih raya dan maruku sambil minum sirap bergelas2, sambil layan tv dan menghimbau cerita2 kelakar di sekolah rendah..

skrg ni masing2 sudah berkeluarga dan punya tanggungjawab terhadap suami/isteri disamping tanggungjawab hakiki kepada ibubapa.. masa cuti yang makin singkat pulak perlu dibahagi 2 kampung, dan banyak perkara perlu dipertimbangkan untuk sesi ziarah rumah kawan2..

harapanku semoga semua sahabat2 sekampungku bergembira di hari raya yang mulia ini, dan sentiasa menyimpan kenangan manis usia remaja, dan mengenang diriku walau secebis sebagai salah satu fragmen yang pernah hadir dalam hidup mereka, sepertimana aku mengenang mereka sebagai sahabat2ku... insyaAllah, jika ada rezeki dan umur panjang, kita akan berjumpa semula, dan aku yakin sangat yang kita akan menghimbau semula cerita2 kelakar di sekolah rendah tu dan membina semula ikatan ukhuwah yang lebih erat. Amiinnnn...