Saturday, May 24, 2008

Zaman sekolah rendah

Zaman Tadika
Aku start sekolah Tadika masa umur aku 6 tahun. pada waktu tu, parents takdela taksub macam ekarang ni 3 tahun dah hantor sekolah. Zaman aku dulu paling awal pun 5 tahun je. Anyway, aku masuk je sekolah dah pandai tulih nama sendiri. Maklumlah, makcik2 aku ramai cikgu dan aku ni anak sedara mereka yang 1st, so semua org excited nak mengajar aku. Cuba sekarang ni, confirm dah tak larat nak layan anak sedara dah berderet heheh. So aku masih ingat Makde aku ajar tulis huruf2 nama aku tu. Kat Tadika ni aku tak pandai sangat nak berkawan sbb aku biasanya kawan ngan adik2 aku aje dan memori aku pun mcm tak ingat sgt kawan2 tadika kecuali yg join aku masuk sekolah rendah lah. Ada beberapa insiden masa sekolah tadika ni yg masih aku ingat.

1 nya masa tu kami ramai2 duduk kat beranda rumah tukang masak tadika ni (seblah tadika je umah dia).. takla kami tahu yg beranda nya reput. Tahulah budak2 kan melompat2 bagai siap main Datuk Harimau kat beranda tu sekali tu 'praaakkkkkk' !! runtuh beranda tu heheheh. Punya la terkejutnya kami ni semua pakat menangis siap tukang masak tu terpaksa jamu kami teh o dgn biskut kering pulak sbb nak console kami.

2. Masa kami ada buat lawatan ke Batu 4. Tadika kami di Batu 5, kiranya pegi melawat jaraknya sebatu aje hihihi.. tapi masa tu kira dah grand sesgt la tu pegi lawatan. Kat tempat lawatan tu macam ada funfair, siap ada khemah bagai. Hujan tiba2 lebat siap angin kuat bagai. Khemah tu terjatuh betul2 kena kepala ada sorang budak Singh nih. Berdarah punyala banyak dan kami pun semua kena dieksport balik dalam hujan2 tu. Tak bestlah lawatan tu.

Cikgu kami namanya cikgu Yati. Baik orgnya. Tukang masak kami namanya Mak Jah. Sijil tamat sekolah tadika tu masih aku simpan sampai sekarang.

Zaman Sekolah Rendah
Darjah 1
Ketika masuk darjah 1, kami diletakkan di bangunan lama. Djh 2 keatas je dapat duduk bangunan baru. Teringat masa 1st day masuk sekolah, beriya2 kami melambai2 senior2 yg duduk kat bangunan baru, macam jakun je heheh. (FYI, bangunan lama tu bangunan kayu, 1 blok dibahagi 2, separuh bilik kelas drjh 1, separuh lagi stor utk brg2 sukan. Bangunan lama ni terletak terasing dr bangunan lain. Kalau nak pegi ambik brg kat stor takutnya seram aje sbb hujung bangunan tu mcm semak2 dan kawasan nya berpaya sikit. Rumput pun tinggi2. Bangunan baru tu of course lah cantik sbb bangunan batu 2 tingkat lagi heheh) Cikgu kelas kami namanya Cikgu Zainal Abidin, dah tua cikgu ni banyak uban pulak tu. Selalunya bila aku dah siap kerja yg dia suruh buat, aku ambik upah cabut uban dia 3 helai 5sen. Sebelum cabut kena kumpul habuk kapur tulis tu sebagai bahan tak bagi licin nak tarik uban tu. Hmm.. Cikgu Zainal ni dah meninggal dah lama dah.

Masa hujung tahun aku dapat nombor 1. Famili aku semua taknak percaya, semua cakap aku tipu sbb apa taktau lah. Tension aje aku. Tapi aku tak ingat sapa dapat no 2 dan 3.

Darjah 2
Darjah 2 ni Cikgu kelas kami namanya Cikgu Hamid. Darjah 2 ni takde spesifik memori kecuali Van Milo datang sekolah, dan kena minum ubat cacing. Periksa hujung tahun aku dapat no 2 pulak. No 1 tak silap aku Hanom dan no 3 Nazeri.

Darjah 3
Tahun ni adik aku start Tadika dan kami masih dihantar oleh Atok, naik basikalnya. Biasa Atok hantar aku sorang, tahun ni 2 org pulak. Mula2 hantar aku, pastu hantar adik aku. Cikgu kelas aku masih Cikgu Hamid dan tahun nih kami mula berjinak2 dgn segala macam persatuan. Periksa hujung tahun aku dapat no 1 balik. Hanom no 2 dan Rusman no 3.

sambung part 2 plak..