Tuesday, November 23, 2010

Jalan2 Wellington in 1 days 1 nite - part 2

lepas makan2, dah isi minyak, barulah boleh jalan2 kan.. so kami jalan kaki ke arah jeti @ wharf, dan lepak2 tgk budak2 main playground, sambil2 menangkap gambo snap sana snap sini... pastu kami macam nak naik bas je nak ronda2 city, sbb masa yg limited takleh nak rayau jauh2 kan on our own, so jalan kaki lagi gi i-site.. i-site ni macam information center lah, segala aktiviti berkaitan pelancongan boleh dapatkan maklumatnya kat sini..

so slps cakap2 ngan org i-site tu, kebetulan ramai lak pelancong2 dr Australia ada kat situ, serentak ngan kami, so beramai2 lah kami ambik perkhidmatan City Sight.. reganya sorang 30nzd, valid utk 24 jam, start dr time kita naik bas tuh.. tempat tgu nya jauh sikit sbb jalan ditutup sempena ckristmas parade tu.. kalau tak, kat depan i-site tu je.. anyway, kami pun jalan le terkocoh2 takut terlepas bas... tgu kat depan Te Papa museum.. lama betul tunggu, last2 yang datang nya ala2 coaster je.. mana nak muat semua.. dahle yg orang2 Australia tu tua2 belaka, aku nak rebut tempat pun tak sampai hati... maklumla.. ada yang jalan pun cam tak larat je huhuhu..

so aku kasik la depa naik dulu.. tu pun ada separuh tak dpt naik.. memang kat sini jangan harap le nak berdiri dlm bas camtu, memang tak dibenarkan.. (kecuali bas hari2 dalam bandar tu).. boringnya menunggu... jadik aku dan abg ambik keputusan utk jalan ke depan lagi, dan tunggu bas tu kat tempat tunggu bas yg lain.. ada byk tempat kita boleh tahan bas nih.. so kami pun jalan kaki lagi, membelah kesibukan bandar wellington.. taklah bizi mana pun..

yang peliknya tengok bas kat sini ada yang attach tali dan bergerak ikut certain landasan.. mcm pelik la jugak.. rupanya, menurut kata tourist guide kami, bas2 nih tak pakai minyak.. tapi pakai bateri.. ada org yg akan jaga kat few station, utk lekatkan wayar atau putuskan wayar tu ke talian atas mcm komuter kita kat mesia.. bezanya, after certain route, wayar tu diputuskan oleh org2 yg jaga nih la, dan bas tu ada 30 minit je utk jalan dgn bateri tu.. selepas 30 minit, bas tu akan dicaj semula... nampak macam leceh kan, tapi yang bagusnya, depa tak guna minyak (atau mungkin minima aje) jadik takdelah pencemaran udara berlaku... dan depa boleh buat camtu, sbb bas2 kat sini sangat punctual... memang boleh depend sepenuhnya dgn bas kalau taknak pakai kereta pun takpe..

kami tadi, naik bas tu kat hentian seterusnya, dan di bawak tengok tempat2 dlm brochure lawatan kami.. kemudian kami turun di Zealandia, sbb Zealandia ni salah satu perkara wajib buat/tengok di Wellington.. kami budget dlm 1 jam je kot spend kat situ.. rupa2nya, seronok sgt kat situ, kami spend masa 2.5 jam akhirnya!! tu pun bahagian pamerannya kami tak ronda habis, banyak sgt informasi dan seronok sgt tgk pemandangan sekitar..

kami tgu balik bas City Sight kat depan Zealandia, dan kebetulan uncle yg sama yg hanar kami tadi.. dan trip yg kami naik tu, last trip dia.. terus abang tanya, bolehke dropkan kami kat depan hotel kami di Cuba Street, dia cakap boleh.. yeay!! so, kami pun dihantar terus ke pintu hotel.. hehheh... makan pagi tadi tu walopon sikit je tapi nampaknya berkat kot, sbb kami kenyang sampai ke petang.. kami sampai hotel jam dah 3.30, tapi tak lapar pun.. so, kami check in dulu, naik bilik, mandi, solat jamak qasar dan tidorrrrr... masyaAllah, baru terasa sakit urat kaki berjalan jauh sgt siang tadi heheheh...

kami bangun jam dh pukul 8 malam, tapi pukul 8 baru nak masuk maghrib, so jalan masih cerah lagi.. baru terasa lapo.. siap2 nak turun makan, aku tak pakai baju sejuk, sbb ingatkan tak sejuk.. sekali turun bawah sejukkkkk sbb angin agak kuat... tapi kami masuk restoran kayu manis je, next door dr hotel kami, so dalam tu taklah sejuk.. selesa je... memang ada cop halal kat pintu masuk dia, so kami pun makan dgn senang hati.. mula2 kami order murtabak, reganya nzd10 sekeping.. takde lah beso mana... lebih kurang mcm paso malam punya je, cuma banyak inti daging nya tu je.. 10 dolar = 25rm tuu... perghhh... hehheh.. pastu kami makan nasik, aku ambik nasik lauk udang hitam manis, abang makan briyani ayam.. jumlah semua NZD 44.. haii... kopak macamnih hehhehe..

dh habis makan, ingat nak jalan2 tgk apa ada kat Cuba St tu, so aku naik dulu ambik baju sejuk.. tak tahan... so kami pun jalan lah ke depan sikit menghala ke city, tapi malam banyak tempat makan je yg bukak.. ada yg nyanyi life, ada gak penyanyi tepi jalan ni... tgh syok2 jalan, abg sakit peyut pulak.. dah terpaksa patah balik heheheh... potong stim btul... sepanjang perjalanan patah balik tu, dia dok sibuk cakap "tenggelam batu timbul sabut, tenggelam batu timbul sabut" hehhehe.. petua dia nak ilangkan rasa nak yak tu ... tapi aku sempat gak singgah kedai 24hr, beli cikedis dan muffin, sbg bekal breakfast esok... heheheh

so, apelagi.. kami pun balik semula hotel, dan takde lah nak turun lagi dh.. tak kuasa la dah... tidor ajelah sementara nak setelkan urusan kami keesokkan harinya.. huhuhu...

sambung kat next part.. :)