Thursday, November 25, 2010

Jalan2 Wellington in 1 days 1 nite - last part

pagi2 esoknya, kami bangun dan brekfas ringan2 kat bilik je.. makan muffin, cikedis dan bancuh air yg memang ada kat dlm bilik tu.. janji ngan consulat pukul 10 pagi.. kol 9.15 kami keluar, tak bwk lagi barang2... kat sini (NZ) check-out tima normally pukul 10 pagi, tapi aku ada card Choice, dapat extra 2 jam, so sempatlah kami gi consular, dan balik semula ke hotel.. takyah le bwk brg berat2 tu kan..

tgk dlm peta tak jauh mana pun consular tu, lebih kurang mcm jauh perjalanan semalam je yg kami jalan kaki seluruh city tu, so kami decide nak jalan je... sekali tengok jalannya naik bukit tinggi nya mak datukkkk... sekerat jalan je aku larat.. pastu dah termengah2 dah.. maklumle, baru pas makan, cuaca plak sejuk, naik bukit.. mmg combinasi yg bagus utk bertukar menjadi semput huhuhu... so, kami stop kat bus stop, dan tahan teksi.. bila cakap nak gi consular malaysia, driver teksi tu gelak kat kitorang, " not so far now, its just around the corner" "yes but we cannot afford anymore, we are so tired" hehheheh.. kelako je.. aku boleh bayangkan kalau kat mesia, dapat teksi cina, mesti dia cakap "aiseyyyyy... sulah lekat maaaaa.... lu yalan depan sikit saje sulah sampai wooooo !" hehheheh...

anyway, kami selamat sampai consular lagi 5 minit pukul 10, dan tak lama pastu kena panggil masuk mengadap untuk serahkan semua dokumen2 yg kami dh bawak siap2 tu.. alhamdulillah, takde apa problem, cuma form tu kena isi lain, sbb pekerjaan abang tu susah nak isi, takut byk songel.. so, isi ajelah form baru.. abg plak spek nya ilang sebelah cerminnya, tercicir kat mana ntah, terpaksa la aku yg jadik seketari dia.. hehhehe..

ok, borang suda siap hantar, ptg nanti before 4.30 boleh ambik... kami pun balik berjalan kaki sambil melenggang mak limah.. maklumle, turun bukit... suke lah laju jerr... hehhehe... sampai bilik hotel jam pukul 11 lebih... so kemas2 barang2, sempat lagi lepak2 tgk movie hehhehe... ngam2 soi pukul 12 baru turun dan terus check-out.. pastu kami decide utk makan lunch dulu sebelum jalan kaki lagi ke city dan sambung City Sight kami.. kali ni kami try restoran Rasa plak, mula2, takut gak taraf halal nya, tapi masuk2 je akak ti terus tegur, katanya tadi kitorg ke yg call, tanya halal ke tak.. pastu diakata, memang halal lah restoran nih katanya.. ooo.. so kami pun makan le tanpa was2 lagi heheh.. abang makan nasik + curry ayam dan aku makan masala dosai.. sedap bangat.. dan jugak minum teh tarik.. perghh.. lengkap rasanya.. semua sekali dalam 25dolar sbb lunch ada diskaun @ set lunch dia yang murah sikit dr normal price..

lepas makan, kami pun jalan lah ke city, dan terus pegi Te Papa museum.. yang ni pun salah satu dari 3 perkara wajib pegi di Wellington.. punyelah besar museum tu, 6 tingkat dan ada macam2 info.. ada jugak pameran art dan sejarah mcmmana org putih masuk ke NZ.. byk info2 interaktif yang menarik, kalau budak2 tentu berganda suka nya.. lama gak kami dok kat situ.. pastu masa nak keluar tu masuk kedai cenderamata dia, barang2 punyelah mahal.. aku beli keychain je heheheh...

pastu kami naik ke jambatan depan wharf sbb kat situ ada byk sculpture kayu yang cantik2 sangat.. org pun ramai melepak kat situ, just duduk baca buku cerita atau study atau dok borak2 je.. ada gak couple yg veteran2 nih, duduk bersembang, nampak harmoni sangat lah.. langit pun cerah sangat, memang best...!!

pastu kami decide nak gi naik cable car pulak, sbg 1 lagi perkara wajib buat kat welly nih.. masa tu jam 2.45 ptg.. budget kalau dapat naik bas city sight tu, memang sempat lah nak naik cable car.. naik kat carter observatory dan turun kat lambton quay, pastu naik bas gi consular utk ambik good conduct tu, dan naik shuttle terus dr consular balik ke airport.. tu lah plannya.. namun tgu punya tgu, lama gile bas tak dtg2.. last2 dtg jam pukul 3.30 ptg.. alamakkk.. sempat ke nih.. dh le bas tu pusing selo2 yelah sbb nak tunjukkan area satu persatu kan.. selo lah dia bawak..

pastu masa dah pukul 4, ni confirm tak sempat nih, so, kami turun kat willis street, berlari tahan bas no 7 yg naik ke consular.. mujur sempat tahan bas tu walaupun berlari jugaklah kami nak ke bus stop tu.. selamatttt... kami sampai di consular ngam2 pukul 4.30.. bila tanya kat counter, rupanya dia bukak sampai pukul 5.. phewwww... nyaris lagi... dah alang2 sampai consular, kami pun nak tumpang solat lah.. jamak qasar zohor ngan asar sekali, so, senang la kan.. rupanya consular ni takde surau pun, dan kami terpaksa solat dlm bilik pojok (kata org indon yg jaga kaunter tu).. mujur ada sorang akak tu turun kasik pinjam sejadah dia dan tunjukkan kiblat...

ok, pas solat, kami turun ke bus stop depan consular, nak balik ke city balik.. nak jugak naik cable car tuu... sekali kat bus stop tu terjumpa sorang pelajar mesia, Elina namanya.. peramah betul budak nih, cepat mesra.. so, sembang2 lah ngan dia, dia nak turun kat willis st je, tapi last2 dia turun sekali ngan kitorang kat lambton quay, depan cable car tu sbb nak tunjukkan jalan.. baik budaknya... so, kami pun dapatle naik cable car tu, tapi terpaksa beli teket return sbb sebelah sana tu susah nak dpt bas.. ingatkan lama lah naik cable car, ala2 mcm bukit bendere pulau pinang ke kan, rupanya kejap aje.. 10 minit pun tak sampai rasany.. cehh... camtu takleh lawan le malaysia heheheh... jd kami naik atas, sempat pulak masuk museum cable car dia, masa tu lagi bape minit je nak tutup.. takpelah, yang penting dapat masuk kannn.. hehehe

kat atas tu ada botanical garden yang sgt luas, dan pemandangan yang sgt cantik... kami tak sempat nak jalan2 botanical garden tu sbb masa tak mengizinkan... terpaksa berkejar balik ke city utk naik bas balik ke airport... turun je kat lambton quay, mcm dh lapo plak.. so, makan kat sebelah cable car tu, ada mcdonald.. cam biasa, makan fillet o fish la sorang satu.. pas makan kami jalan ke depa sikit cari bus stop yg ada lalu bas no 91 utk ke airport.. bas nih tulis Airport Flyer.. lama gak tunggu, tapi bas tu memang ikut time dia lah kan... bukan ikut time kita hehehhe..

pastu nampaklah bas 91 tu datang, tambangnya sorang nzd8.50.. mahal kan.. si Elina tu kata, sejak GST naik tu tambang bas jadi mahaal.. hmmm.. takpelah kami dh nak balik pun... so, perjalanan adalah dalam setengah jam, sampai je airport dah nak pukul 7 makan.. flight kami pukul 7.30 malam.. kami dh siap2 check in sbb aku dh buat web check-in haritu, sbb takde barang nak masuk dlm perut flight kan, senang sikit...  tempat duduk pun boleh pilih kalau check in guna web.. cepat, mudah, tangkas heheheh..

alhamdulillah, tepat jam yang dijadualkan, kami pun selamat tiba di bumi Auckland semula.. sempatlah duduk2 kejap sementara tunggu Lornie dan Bejau sampai...

sekian lah perjalanan penuh pengisian 2 hari 1 malam kami ke bumi Wellington.. penat!! sampai skrg urat kaki belum pulih sepenuhnya dek banyak sgt berjalan heheheh... takpe.. lain kali, kita plan betul2 kalau nak bercuti lagi ke sana.. heheh