Monday, November 15, 2010

Jalan2 Wellington in 1 days 1 nite - the beginning

Alhamdulillah selesai urusan yang menuntut perjalanan yg jauh ini...

alkisahnya, visa aku dan abang dah hampir nak tamat tempoh. Jadi masa isi2 borang haritu, aku terperasan, yang utk Work Visa, certificate of good conduct nya hanya tahan selama 6 bulan shj... manakala utk student visa, tahan utk 24 bulan.. so, nak taknak, terpaksa buat cert good conduct baru utk abang..

kalau pos ke Wellington, ke High Commission malaysia di sana, proses urusan selama 2, 3 bulan.. tapi kalau dtg sendiri, hantar dokumen pagi, petang dh boleh dapat.., jadi, aku dan abang ambik keputusan utk pegi sendiri ke Wellington aje..

cari2 teket flight dlm web, utk pegi pagi, semuanya mahal giler.. mcm rasa tak masuk akal.. yg murah pagi cuma ahad aje.. so terpaksa pegi ahad pagi, dan balik isnin petang.. terpaksa cari hotel pulak utk stay sana.. alhamdulillah, aku cari hotel yg dapat point Fly Buys, iaitu Comfort Hotel.. memang ok sangat... dan aku tgk peta, mcm tak beso mana pun pekan Wellington tu, so aku decide utk takpayah sewa keta.. sebaliknya jalan kaki atau naik bas aje ke mana2 pun..

Lornie hantar kami pagi2 lepas subuh hari Ahad yg sejuk tu.. mengantuk sgt.. dah le mlm seblom tu aku siapkan report proposal dan email pd Tony malam tu jugak, supaya aku tak rasa bersalah tak jumpa Tony pd hari isnin nya.. so, tidur lambat lah jugak.. jadi, aku memang tak sedar flight tu gerak.. aku sedar2 je kena kejut ngan pramugari suh bukak tingkap (aku tutup tingkap tu sbb nak tido), dan 2, 3 minit pastu terus landed di Wellington.. pergh... sedap btol tido...

sampai welly jam baru pukul 8.15.. kami ambik teksi terus ke City, dan suruh dia dropkan kami kat Cable Car, plan nak naik cable car tu.. laaa.. lom bukak lagi... perut dh agak lapar, tapi kedai2 byk nya masih tak bukak.. kat rumah tadi cuma sempat minum air panas je secawan kongsi 2 org.. .. tambah2 jalan byk yg tutup sbb pukul 2 tu ada Christmas Parade kat main road nya.. last2 nampak adalah 1 cafe ni yg bukak.. oklah makan sajelah.. tapi mahal gile.. kami makan roti bakar sama telur dadar, muffin sebijik, mocha saiz medium, semua skali 21 dolar.. huhuhu... mahalnyaaaaaa!!!



ok nanti kita sambung kisah2 Welly nih... layan je gambo2 nih dulu...