Saturday, December 18, 2010

South Island Hari 1, 2 dan 3

Hari satu
Perjalanan ke South Island ni telah dirancang dari bulan September lagi, dan preparation tentang kereta, motel dan tempat2 lawatan telah dibuat lebih awal memandangkan waktu kami nak pegi ni adalah bulan Disember, di mana ramai org bercuti sempena summer. Takut susah nak dapat kereta dan tempat bermalam.

Jadi, pagi 5hb tu, kami dihantar oleh Chik Piah ke Airport, ngam2 sampai sana jam 7.40 lebih kurang. Kami memang tak sempat brekfas kat rumah sbb barang2 rumah aku dh clearkan malam sebelumnya, dan dah bagi amaran awal2 pd pakkor supaya jgn buat pinggan kotor lagi.. huhuhu.. so, kat airport tu sempat sambar 1 sandwich vege kat Sumo Salad, kongsi 2 org… mahal jugak, tapi nak wat camne.. karang kat sana lagi lapo..

Naik flight je, cam biasa, aku tertido je.. baik je kan.. asal naik flight je tido.. tak meragam pun heheheh… aku tersedar sbb telinga aku sakit sgt.. biasa lah kalau naik kapeterobang nih.. tapi pedih gile, aku telan air liur berkali2 pun tak jalan.. lama gak baru ok.. tak lama pastu kami sampai ke Christchurch dgn selamatnya.. Alhamdulillah.. sampai gak kami ke South Island… 

Terus tepon Ace Rental Car, minta ambik kami kat airport sbb cwngn airport nya jauh gak dr airport.. kejap je tunggu, dtg la van dia ambik kami ngan 2 set couple lain.. sampai je kat branch, ramai gak org tgh nak settlekan sewa keta so tunggu kejap.. pas sign sana sign sini, dapatlah kami kereta yg memang ok sesangat.. Mitsubishi Lancer, boot punyelah luas, kami dump semua barang2 kat situ.. interior kaler krim panel kayu cantik sangat.. mmg puas hati.. merasa bwk keta mahal huhuhu…

kereta sewa kami.. lawo tak plet number?? huhu
Keluar je dr branch, terus tuju ke New World utk beli rations barang2 makanan.. beli beras sikit, telur, butter, garam, jem, roti, air dsbnya,, ada offer plak, roti isi dlm plastic penuh2 Cuma 5dolar plus.. so aku ambik lah offer tu.. roti sedap2 dan besar2 tu mcm ciabata, sape taknak hehheh.. oh ye, aku beli hummus gak, with garlic, abg ambik pisang, muffin dan tuna 2 tin kecil.. keluar je dr New World, lepas masukkan barang dlm keta, terus duduk tepi rumput kat parking lot dan makan dulu.. aku makan roti ngan hummus, abg makan pisang 1 ngan 2 muffin coklat.. pastu, off we go nak gi venture city centre of Christchurch!

kat Cathedral Square.. pusat CBD Christchurch
Kami masuk city centre, sekali byk lak jalan2 yg ditutup, rupanya ptg tu pukul 2 nanti ada Christmas parade.. wah kami ni asyik terserempak Christmas parade je, gi wellington haritu pun jumpa gak.. okla, kali ni mari kita layan Christmas parade sbb kat welly tak pegi, kat Auckland city ngan browns bay pun kami tak pegi.. rupanya jodoh kat Christchurch heheh.. so, kami park keta kat Latimer Rd, dan jalan kaki ke Cathedral Square.. tgh jalan2 tu Nampak Cathedral Junction so lepak2 jap ambik2 gambo.. tgk ada tempat kita boleh naik tram, gondola dan punting, so budget balik nanti lah kita naik benda2 tu.. kami jalan sampai Cathedral Square, ambik2 gambar dan lepak2 situ sementara tgu parade nak start.. org punyelah ramai.. biasa lah kan.. tapi kami tak tunggu sampai habis.. dalam pukul 3.15 kami pun pelan2 beransur…

dgn giant chess dan players.. rupa2nya depa main dam je pun huhuhu..
  Kami keluar dr city centre, cari highway 74, kemudian masuk highway 73, dari 73, masuk highway 77, kemudian masuk Inland Scenic Route 72.. perjalanan kami ni menuju ke Lake Tekapo sebagai perhentian pertama.. sepanjang perjalanan pemandangan sangat cantik.. Nampak banjaran kehitaman di kejauhan, bukit2 rumput yang menghijau, langit kebiruan ngan awan memutih.. memang sukar digambarkan.. hati rasa tenang dan jiwa rasa melayang jauh mcm burung menikmati keindahan alam ciptaan Allah.. kami berhenti sekejap2 di byk tempat, sampailah abg dok cakap, ni pukul berapa kita nak sampai nih heheh.. last2 kita memecut je.. aku sempat jugak snap sana snap sini dari dlm keta je..

Cantik sgt.. tapi bahaya dok kat bridge ni, kereta lalu laju giler!

Tgh jalan Nampak bunga yang sangat cantik.. colourful lagi.. ada kaler purple, pink, orange, krim, putih, variety of purple semua ada.. sangat lah cantiknya.. kami siap buat u-turn lagi sempat nak ambik gambar ngan bunga tu.. sekali bila jalan lagi ke depan, tengok2 punyelah banyak bunga tu dah jadi macam seluas mata memandang.. hahhaha.. yo-yo oo aje u-turn tadi.. later masa kat hotel barulah aku tahu nama bunga tu Mountain Lupins.. dan hanya ada masa summer je, dalam tempoh lebih kurang sebulan.. sebenarnya bunga tu hanyalah bunga rumput aje, tapi sangat cantik dan bau pun wangi giler.. abang memang kagum sangat lah.. siap macam nak bawak balik aje huhuhu..

aku dan mountain lupins

Kami sampai Lake Tekapo dh hampir maghrib.. tapi masih siang lah, so sempat Nampak lake tekapo yg sangat serene dan tenang, tapi tak sempat nak ronda lebih2.. kami check-in, masuk bilik, dan terus prepare makanan.. lapo seih.. tapi sebab motel ni takleh masak, so menu kami mlm nih maggi kari je.. pastu sambung makan roti cicah hummus (aku), sapu jem (abang).. minum milo panas 2 cawan sorang.. huhuhu.. pastu tido.. nak jalan malam pun tak Nampak ape, pekan kat sini memang mcm ala2 Tasik kenyir je.. sunyi sepi bila malam..

Ok, tamat hari satu.. ada lagi 13 hari utk kami jelajahi South island ni.. esok kalau terbangun awal, dpt le tgk sunrise, kalu idak, maknanya kita tengok je lah tasik tu apa adanya.. heheheh.. 

Hari Dua
Hari ni dimulai dgn semangat nak explore Lake Tekapo.. kami siap2 brekfas dgn roti dan milo panas, kemas2 barang2 masuk boot keta, siap semua dan check out jam 8.30 pagi.. pastu terus jalan kaki je ke lake belakang hotel.. panggil lah sorang brader ni utk tolong ambikkan gambar kami berdua.. happen that org tu sarawakian.. wahhh seronoklah kami berborak sakan.. Alex namanya.. tapi dia dah 15 tahun duduk NZ.. lamanyaaaaaaaa… tapi BM masih boleh cakap tuuuu.. hehhehe.. tengkiu Alex!!

pemandangan dari Lake Tekapo

Pastu kami naik keta menuju ke Godley Church.. dari situ boleh turun ke gigi air tasik dan posing2… pemandangn mmg sangat cantik, rasa nak hirup semua pemandangan tu, dan telan.. huhuhu.. tgh2 syok bergambar tiba2 kami ditegur oleh sekumpulan family, rupa2nya mereka pun orang Malaysia jugak.. org PJ.. dia cakap, tgk cara aku pakai tudung dah tau org Malaysia huhuhu… baik sungguh family ni siap ambikkan kami gambar walopon tak sempat nak mintak tolong.. pastu ada lagi satu group 2 couple dan sorang makcik tu, pun org Malaysia jugak.. wahhh.. memang rezeki harinih nak jumpa org senegeri je.. seronok sungguh!!
langit pun cantikkkkk sangat!
Perjalanan harini, dari Lake Tekapo, kami akan menuju ke Twizel, Omarama, dan keluar ke Oamaru, seterusnya menghala ke Dunedin. Jarak perjalanan semua sekali dalam 260km, namun kami asyik berhenti di sana sini sbb pemandangan yang sangat menakjubkan terhidang didepan mata.. nak dibiarkan je sayang, yelah entah bila2 pulak dapat datang lagi ke sini kan..

Dalam perjalanan, kami singgah Mt Cook Salmon Farm yang terkenal tu.. memang seronok tgk ikan2 salmon yang besar2 dan ganas bila diberi makan.. abih terpercik2 air kolam tu.. kat sini kami terjumpa lagi ngan 2couple + makcik tu.. so sempat berborak sakan lagi.. ikan salmon yang dijual di sini kalau beli seekor memang murah, tapi kami kan Cuma 2 org je, mana mampu nak habiskan sekor seberat 2.5 kg tu.. last2 bincang ngan budak2 malaysia tu, depa setuju nak ambik separuh, kira kongsi lah.. aku ambik bhgn kepala, depa ambik bhgn ekor.. orait le tuh.. ha layan gambo2 nih..

depan Church of Godley Shepherd..

dapat salmon

stop jap minum kopi..

penguin kat bawah nun.. aku tak turun pun..
Kami pun meneruskan perjalanan.. tak jauh dr situ Nampak lagi scenery yg cantik, bila singgah je Nampak pemancing2 tgh pancing salmon.. abang apelagi, bab mancing nih teruja lah dia.. borak punya borak, dgn 1 couple nih, rupanya 15000 ikan salmon terlepas dr kolam salmon farm tu, dan sbb tu lah byk ikan salmon dlm tasik tu dan senang pulak nak dapat.. masa kami dok borak2 tu, hampir 5 ekor salmon dpt ditangkap.. abang pun mintak izin nak pancing sekejap.. dlm masa tak sampai 10 minit, abg naikkan 3 ekor salmon saiz sedang2 je lah.. semua 1 saiz je sbb dr farm tu kan.. mamat kiwi tu namanya Willie, wife dia Kay, dah tua jugak dah, sbb grandson dia pun dh umur 8 tahun.. depa buat sendiri campervan mereka, yg berumur 28tahun,, sgt klasik.. Kay ajak aku tgk campervan depa, memang best,, semua lengkap.. teringin nak travel dlm tu.. Willie siangkan siap2 ikan yg abang tangkap, dan kasik kami ikan2 tu… 2 ekor lagi tu.. haii.. makan salmon ajelah kami 2, 3 hari.. nyesal beli tadi, kalau tahu nak dpt free hehheeh….

Keluar dr kawasan tu kami teruskan perjalanan.. macam biasa, banyaklah stop sana sini ambik gambo.. mmg cantik2 sgt sceneries rasa macam on top of the world gitu.. kami sampai kat Twizel, rasa lapo la pulak.. so bila Nampak je McDonald, terus kami singgah dan makan fish fillet… mcm biasa lah.. ok gak pekan Twizel ni, meriah jugak.. masa kat McDonald, ada pakcik tu dok borak ngan kami tapi kami tak dapat nak paham apa dia cakap.. telo pekat sangat.. jadi lah yes no yes no aje hehheh.. kejap je pun kami kat situ, dah makan, guna toilet dia, kami pun blah meneruskan perjalanan..

Lepas Twizel, kami sampai ke Omarama.. exactly sebelom sampai tu, kami singgah 1 restorann namanya Wrinkly Ram… café ni salah satau café dlm brosure jasons, so aku mcm nak tengoklah apa yang spesel nya kan… hmmm… biasa aje, Cuma sambil minum kopi boleh tengok pemandangan sekitar yang tak dapat dinilaikan dengan wang ringgit.. best sgt.. dan cuaca pun panas gak masa tu so ok la duduk berjemur kat luor café tu..

Dari Omarama, kami potong ke Oamaru dan terus ke Dunedin. Penginapan kami di Victoria Rd, iaitu di Dunedin Holiday Park sangat sesuai kerana terletak di permulaan Otago Peninsular. Unit ensuite kami ada 1 katil queen, 1 single, dan 2 single double decker, maknanya boleh muat 5 org.. sgt selesa.. sebelah unit kami ada dapur yg dikongsi beramai2, namun tak ramai penghuni pd masa tu, jadi kami bebas nak guna, Cuma kena samak dulu lah.. jadi kami masak ikan salmon, ratah camtu je.. habis sekor.. sekor lagi taruh esok pagi huhuhu…

Selepas makan, dalam pukul 8.30 kami gerak ke Otago Peninsular utk lihat Albatross colony dan penguin serta sea lion.. jalan melalui Highcliff Rd sangat mencabar.. jalan di atas gunung yang curam di kiri kanan sungguh ngeri.. namun pemandangan sgt breathtaking, tapi cuaca agak sejuk dan hujan sikit2 menyebabkan suhu jadi 8 darjah C.. nak ambik gambar pun tak larat, hidung berair dan tgn terketar2.. huhuhu… kami naik sampai hujung peninsular dan kebetulan ada roti dlm kereta, abang bagi burung2 makan, wahhhh… kemain banyaklah burung datang.. suka la depa dapat makan.. tapi utk penguin kena turun ke bwh, jalan kaki.. aku tak berani ambik risiko sbb aku pikir, kalu aku turun, nanti nak naik balik, dalam cuaca sejuk camnih, confirm aku akan semput.. so, abang je yg turun.. tapi malang sekali, takleh ambik gambar pakai flash.. laaa… camne nak Nampak, hari dh gelap dh time tuh.. kalu tak pakai flash, memang sohih tak nampak apa.. jadinya, aku hanya dengar story abang ajelah hehehe..

Lepas tu kami balik ikut jalan Portobello, menyusur pantai otago peninsular tu menuju ke city centre.. balik bilik je, lepas solat dan tengok tv ala kadar, kami terus zzzzzz… penat sesangat… 

Hari tiga
Hari ni kami terbangun lambat giler, gara2 semalam yg sangat penat… bangun2 je jam dah pukul 9.30 pagi.. melompat aku huhuhu.. maklumle, kena check-out jam 10, dgn tak mandi lagi, dgn nak masak nasik goring lagi.. aduhaiii.. cepat2 tepon reception, mintak extend sampai jam 11… dia kata hanya boleh sampai jam 10.30 je.. oklah, nak wat camne.. salah sendiri.. so aku cepat2 masak nasik goring, masak ikan salmon yang lagi sekor tu, dan mandi siap2 kemas barang2 semua.. ngam2 kami masuk keta jam 10.15.. pastu kami gi laundry utk basuh kain, kena 3dolar.. basuh nya duration 30min.. then bila kami check-out, actually dia tak kasik kami pakai dah laundry tu, tapi aku merayu so dia kasik jelah.. so tunggu lagi 40 min utk dryer, end up kami keluar dari Holiday park, jam dah kol 11.30..

kat depan bilik kami di Dunedin Holiday park

scenery pokok yg agak pelik.. angin mainkan peranan dlm hal ini heheh

kat atas jalan Highcliff yg sgt ngeri..

sejuk sangat sebenarnya nih.. ngeleto nak ambik gambar nih..

Kami terus mendaki Highcliff Rd lagi sekali, menuju ke Larnach Castle, satu2nya castle yang ada di NZ.. cantik jugak castle nih, dan yang paling best, taman2 keliling castle nih memang eksotik sekali tanamannya, dan special sgt pokok2 yg di tanam.. enjoy sangat kat taman tu walaupun nak masuk castle tu punyelah mahal.. utk gardens shj bayo 12.50 dolar sorang.. kalau nak masuk castle sekali ngan garden kena bayo 18.50.. kami tak masuk castle pun sbb macam mahal sgt..

nampak castle kat blkg.. budak malaysia yg ambik gmbr ni..

mcm klasik pulak.. hehhe

dlm ballroom nya ada pendiang..
Lepas puas gak ambik gambar, kami teruskan jalan highcliff tu sampai hujung.. ada beberapa tempat kami berenti ambik gambar.. tak tahan lama sgt sbb sejuk bukan mainnn!! Dah lah angin kuat, hujan sikit2 plak tu, dan kami memang kat atas gunung pulak tu!! Sampai je ke jalan Portobello, kami terus masuk simpang ke Aquarium.. jauh ke dalam ikut jalan takde tar, ingatkan salah, rupenya betulla memang jalan batu2 je… kat sini, nak masuk kena bayo gak.. tapi aku cakap student, so dapat murah, 10.50 sorang.. kami berdua kena 21.00 dolar.. dalam ni ada submersible ala2 kapal selam.. dan byk ikan2 eksotik yang jarang jumpa.. abang suka lah kalau bab ikan je teruja heheheh… tapi tak lama pun kami kat sini, sbb perjalanan jauh lagi nih!!

Lepas tu kami terus masuk highway 1, menuju ke Invercargill.. lepas Balclutha, kami ikut Southern Scenic Route, melepasi Papatowai, where forest meets sea… cantik sgt tgk buih2 laut memukul pantai… sangat memukau…

Kami tak singgah mana2 lagi, sbb nak kejar solat, takut tak sempat.. kami tiba di Invercargill, dan melilau sekejap cari hotel.. mujur hotel kami terletak di jalan utama, iaitu Tay Street, di LivingSpace Invercargill… best sgt motel nih, sbb kami dapat 2 bedroom studio, siap dgn kitchenette.. ada 2 bilik, each queen bed, bilik air yg luas dan selesa, peti ais 1 pintu besar, microwave, toaster, cerek letrik dan pinggan mangkuk, pisau, cutlery.. berdepan dengan bilik kami, ada bilik dining, dalam tu, ada dapur dan tempat makan, yang sangat selesa.. seronok sgt.. yang lebih penting, aku dapat harga paling murah utk tempat ni, Cuma 59.00 je.. half price deal… memang puas hati.. LivingSpace ni ada jugak di Dunedin dan Christchurh.. so, boleh check out website mereka.. memang selesa, murah, dan berbaloi sangat..

boleh lost tgk scenery camnih...

kuda 3 kaler... terus kami u-turn utk ambik gambo..

berenti jap kat sungai nih.. posing2..

Friendly city... sunyi sepi je pun city nya..

bangunan kat tepi jam tinggi Invercargill
Lepas solat, dan lepak2 jap, kami turun semula utk ambik2 gambar pekan Invercargill, Nampak ada paknsave dan countdown.. tapi masa kami turun dah pun pukul 9, walaupun hari terang benderang lagi.. so kami pusing2 city centre, pastu masuk countdown.. mujur gak countdown sini bukak sampai midnight.. kami beli snacks.. pastu balik bilik je..

Sampai bilik, aku gi masak sardine utk lauk esok, sbb mungkin esok di Te Anau, takboleh masak.. tak tahu lah.. tapi masak je siap2.. esok panaskan dalam microwave aje.. nasik boleh masak dlm bilik utk makan malam esok.. siang tu plan utk makanje apa2 yg ada nih, roti, buah2 dan snacks. Habis masak, abang plak nak masak telur separuh masak Reservoir style… hehheh.. aku layan je…

Ok, skrg perut dh kenyang, mata pun dh ngantuks, badan sangat penat.. mari kita tidur..!!