Monday, August 22, 2011

Jaga exam...

Salam Ramadhan... hari ni dah masuk hari ke 22 berpuasa... dan hari ni aku kena jaga budak2 pereksa final.. aku menggantikan Mona, sbb giliran aku sepatutnya Sabtu lepas, so, aku tukar dgn mona sbb aku balik kampung, berbuka dengan Mak tersayang..

pagi2 aku dah sampai Library level 6, tempat exam berlangsung... disebabkan dah lama aku tak jaga peksa kan, so agak semangat lah jugak heheheh... berkobar2 nih... tapi aku perhatikan, depa nih berbeza sgt dengat my time dulu2 sewaktu aku bergelar pelajar di UM..

pelajar2 ni dengan selambanya bawak masuk pencil case... pelbagai corak, warna, bentuk, malah ada bentuk arnab ke kucing ntah... ohhh aku teringat diriku sendiri pd minggu2 peperiksaan sebeginni di suatu waktu dahulu, hampir 20 tahun yang lalu... mak datuk.. lamanyaaaa..... iaitu zaman aku belajo di Asasi Sains Hayat di UM... malam sebelom hari periksa, masing2 dah sibuk carik rubber band, untuk ikat pensil, pen, pemadam dan pembaris.. takde sesiapa pun bawak pencil case, nak mampus!! Exam is a very strict business, i will never take it for granted.. one more, aku tak pernah bawak liquid paper, for me, it is just wasting time and money, silap2 gaya boleh rosak markah (kes padam, pastu lupa nak tulis balik).. dan kalkulator, walopon exam English.. takut nak jeopardize, manalah tahu tiba2 nak pakai, kan dah menyesal...

from my experience today, students does not bother to be a little bit aware of rules and regulations.. they can easily captured copying if, they accidentally put a piece of paper with some written note on it in their pencil case - which i know is common amongst student.. biasalah, small notes letak dlm pencil case, at least, i am one of those... let say terlupa nak keluarkan, dan terjulur keluar atas meja, eventhough it is from other subject (not related to current paper), or, the fact that you are not refering to it at all, it will not change the real fact that you have breach the rules and regulations. Hadiahnya, either FAIL dan ambik semula subject tu next sem, atau repeat exam.. tapi kalau kes camtu, memang tiada ampun  bagimu, dapat 0 for final, so, harapkan kerja2 kursus shj, paling power pun, dapatlah D atau D+... nak ke??

 satu lagi, kes handphone.. memang dah jelas dan nyata, students are not allowed to bring in handphone ke dalam dewan peperiksaan, still, they brought in. even though they put it on silent atau off, but still, it is NOT ALLOWED.. tak paham ke bahasa inggeris, kalau bahasa melayu pun tak paham.. nak kena cakap jerman lak agaknye huhuhu...

mujurlah aku tak jadi chief invigilator, kalau tak, memang semua tu aku filekan misconduct je... baru depa sedor diri... but this things will surely happen again, every semester.. i like to propose that before last class of every semester, lecturer kasik rubber band to all their students, and ask them to use it instead of pencil case. for phone problem, so far, no solution that i can think off... kalau confiscate karang, kita pulak yang kena, maklumlah, depa tu anak2 orang kaya belaka... tengok henpon pun mengerikan... heheheh

oh i miss the real exam situation!!