Monday, August 1, 2011

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarakah!

Kepada semua  sahabat2ku diseluruh pelusuk alam, kutitipkan salam Ramadhan dgn penuh kesyukuran.. tahun ini kita berpeluang mengucup wajah Ramadhan lagi, berpeluang juga menghirup nafas dalam bulan yang suci ini... buatlah Ramadhan ini sebagai satu penghijrahan diri ke arah yang lebih baik lagi..

insaf rasanya akan kekerdilan diri, tahun ini kembali menyambut Ramadhan ditanahair tercinta.. terkenang juga pengalaman di rantau org dulu, di mana roh Ramadhan tidak disambut oleh rakyatnya.. jadi terpulang kepada kita utk menghidupkan semangat Ramadhan.. berbuka dan bersahur pun tidak sesempurna mana, namun itulah asam garam kehidupan di tempat org..

tahun lepas, Shukor berbuka di tempat keje shj, jadi peluang utk kami berbuka bersama, hanya 1, 2 hari shj, sementelah pula masatu shukor cover chik piah, yg pulang ke malaysia utk data collection. Jadi aku kena balik awal dr uni, masak ala kadar,dan bekalkan abang lauk + nasik.. kemudian tinggallah aku sorang2 di rumah, berbuka sendirian.. sahur pula kami makan sempoi2 aje, sbb siang pendek, jadi tak lapar sgt..

tahun ni, kami berazam utk berjimat cermat walaupun kehidupan Ramadhan di Malaysia dilimpahi makanan dan kuih muih sebagaimana lazimnya.. tengok, samada kami mampu utk melayani akal pikiran dari dikuasai nafsu makanan melampau.. huhuhuhu

kepada semua sahabat2 ku di luar negara, jadilah seperti ikan di laut, yang tidak masin isinya walaupun seumur hidupnya dalam air masin.. jadilah seperti kelapa yang semakin tua, semakin tebal isinya dan banyak pula gunanya... jadilah seperti padi yang semakin tunduk pula bila ia semakin sarat dgn isi dan semakin matang...

kepada semua sahabat2 seagama, saudara2ku di dunia dan diakhirat, marilah kita hidupkan roh Ramadhan sedaya kita, sebagai umat akhir zaman yang penuh dihimpit cabaran.. yakin BOLEH!!