Friday, July 22, 2011

ke Kuantan mencari kedamaian..

ini kisah minggu lepas... dah berhari2 aku cakap ngan shukor, nak pegi Kuantan sbb nak jumpa Adnan dan Asna, dan anak2 mereka.. shukor plak buat tak tahu je.. membara je aku dalam hati jelah... huhuhu... tup2 pagi sabtu tu dia cakap, ha cepat siap2, kata nak gi Kuantan.. selalu camtu tau.. buat aku kelam kabut... taknak kawan!!
tapi sbb dia sudi drive ke kuantan, so aku kawan balik heheheh... kami gerak dlm pukul 11 pagi, selepas brekfast oat mcm biasa, kakngah bekalkan nasik lemak sebungkus, bhgn shukor, shukor jenis tak makan pagi2 sgt, so dia cuma makan biskut kering je... oklah, mari kita ke Kuantan!!

wahahahah... aku dh tertidur seblom masuk MRR2 lagik.. sedor2 je dah sampai Karak.. berenti kat petronas di KM 10, Karak.. wuhuhu.. aku teringat citer movie KARAK yang aku tengok masa kat umah Cail di PD haritu, perghhhh seramnyaaa... tapi mujor lah tghhari a.k.a. siang terang benderang, so aku pun tak takut lahhh... ehheheh... berhenti kat petronas, buang air, beli air, dan siram kereta dgn air sbb kereta berdebu kaler merah... tak comel dh Myvi aku tu.. cian dia..

kami tak ikut hiway, sbb sengaja mahu jimat duit tol.. shukor kan rajin drive jauh2 nih... dan ada 2 eksiden sepanjang perjalanan, memang jadi jem sekejap... siap ada org call lagi dalam radio Sinar, merepot tentang jem tu... kami sampai ke area Maran (ke Gambang?), berhenti kat tempat org jual durian.. phewww... menimbun duriannya... ada yg selonggok rm10, selonggok rm15, dan ada gak yang main timbang... kami decide nak makan kat situ je, so ambik yg selonggok rm15 tu je.. yg rm10 tu stok utk buat tempoyak boleh lah tu... wahhh.. sedap bangat duriannya.. ada macam2 jenis, dan kalau tak elok, dia ganti lak yang lain... best best... sampai ada belen 2 pangsa, kami dh kekenyangan giler...

oklah, mari kita teruskan perjalanan ke Kuantan... ada dalam 30 km lagi nih... kami pun mengejar waktu asar dah nak habis, masih belom solat nih... masuk je Kuantan, shukor terus belok masuk Seri Malaysia, aku pun terus tanya rega, semalam (weekend) kena 170.. wah agak mahal nih... tapi kami dah tak larat nak ronda, dan takut terlepas waktu solat so kami terus je check-in... dapat bilik hujung sekali, level bawah tu je, tak payah naik tangga... alhamdulillah...

kami terus solat dulu, pastu, selepas rehat dan mandi menyegarkan badan, kami keluar nak cari makan.. hajat di hati nak pekena ikan bakar.. so, kami ronda sampai pantai teluk cempedak, org punyelaaa ramai... kami park keta dan jalan ke pantai.. ingatkan ada kedai makan, namun tak jumpa yg jual ikan bakar.. so, kami patah balik ke belakang.... stop kat satu restoran ni, tercangak2 kot ada jual ikan bakar, tapi hampa lagi... sekali aku terus terjah je org yg baru lepas makan kat situ, tanya kat mana ada gerai ikan bakar.. mamat tu nampak brutal, dgn baju takde lengan, body mcm awie, pastu muka mmg garang, tapi baik giler, siap explain detail lagi camne nak pegi.. rupanya banyak ada di tanjung lumpur!!

gopoh2 kami bergerak pegi... memang gembira sangat hati aku tengok punyelaa banyak kedai ikan bakar!! kami selusur gerai yg memula tu, tapi tak berkenan ikan2nya, so makan next kedai... ambik sotong sekor buat goreng tepung, ikan sebelah buat bakar, ketam sekor utk goreng cili, dan puyuh sekor goreng garam kunyit.. marvellous makan sampai terover2 kenyang si shukor!! huhuhuhu...

sbb makan byk sangat, bangun esok pun abang masih rasa kenyang heheheh... tapi tak kira, mesti mau try breakfast kat Seri Malaysia nih.. sbb mahal dh bayo rega bilik kan... hmmm.. ok jugak makanan kat seri malaysia nih... sedap sedap semuanya!! lepas checkout, kami menuju ke pantai teluk cempedak.. janji nak jumpa Nan dgn Asna kol 3.30, so lama lagi nih... kami pun park keta dan pusing2 tengok barang2 org jual, sampai jalan2 kat tepian pantai.. wahhh... rasa mcm damai bangat, tenang je walopon org punyelah ramai tak hengat!!

dalam pukul 3 camtu, kami pun gerak ke tempat dijanjikan... pusing2 kat area tg lumpur tu, kami berhenti solat dulu kat masjid tg lumpur... pastu, jumpa la nan dan angkatan tenteranya... kami makan kat restoran ikan bakar lagi, kali ni, fancy sket lauk2nya sbb ada lala masak cili, sotong goreng tepung, sotong masak pedas, ikan jenahak dan caru, bakar... sedapnyaaa makan ikan.. favourite aku kan!!

lepas makan, kami gerak ke rumah chik nan.. lalu kat rumah chik piah/nida, dan sempat pulak tu call depa di NZ, sekadar nak confirmkan rumah yang mana satu!! hehehheh... selepas tu, kami gi gerai org jual durian, beli durian lak 4 bijik... sampai rumah Nan, masak pulak kuah durian dan pulut... nak makan pengat durian lah pulak.. perghhh... keje melantak jek ko yea... habis diet ko june!!

hahahah... senang hati... lepas solat bagai, kami gerak dari rumah Nan, jam dah pukul 9.40 malam... mata pun dh ngantuk..abang drive ikut jalan lama je.. memang sunyi takde org.. huhuhu... aku separuh jalan je dh tertidur... sedo2 je dh sampai umah kakngah di bangi pukul 1.30 pagi.. wah laju jugak ekk abang aku drive nih... aduioyaiii ngantok nyeee... jom lah tido jom!!!

oh ya, lupa nak citer... tentang sorang kawan aku nih.. kawan sama2 sekolah rendah, kawan sekampung... kalau masa kecik2 dulu, memang kami rapat sangat, dan sering bersaing untuk dapat markah tertinggi dalam apa subjek pun... namanya Hanom... kalau korang ingat, aku pernah ceritakan tentang Hanom dalam entri aku di sini dan sini... Hanom kini menetap di Kuantan.. jadi, malam smasa tunggu ikan bakar siap dibakar tu, aku pun gempurlah adik aku, utk dapatkan nombor Hanom dari adik hanom, yang merupakan kawan dia (aku dan hanom sebaya, adikku dan adik hanom pun sebaya).. dipendekkan citer, dapatlah aku nombor si Hanom.. dgn semangatnya aku teponlah dia.. Hanom masa tu ada di area Kuantan lah, jalan2 dlm keta dgn anak2nya (husband dia outstation ke Lipis).. tapi takde pun dia sound excited dpt call aku... shukor kata, kalau exciter, mestilah ajak dtg ke rumah ke, atau ajak makan lunch ke apeke... namun takde... so hanom janji nak jumpa lah esok, dia nak dtg seri malaysia je.. ok lah... namun, esoknya, aku punyelah tunggu kot2 dia nak call, hampa... bile kami dh checkout, aku pun call lah dia, tanya nak jumpa tak.. katanya dia takleh nak kuor, risaukan anak dia tak balik rumah lagi sbb keluar dgn cikgu dan balik sendiri.. katanya, nanti kita jumpalah, raya ke, raya haji ke... tapi bila aku tanya, dh berapa lama ko tak balik kg nih Nom... katanya, anak dia yg kecik tu, tak penah balik ke kg, budak tu dh umur 7 tahun dh... punyelah lama dia tak balik.. kalah org duduk luor negara... tensen aku... geram sbb kawan aku jadi camnih... kesian makbapak dia... sedih tengok muke depa... dhle ayah dia memang org kuat kalau ada majlis2 kahwin adik2aku... hmmm... sedih!! sampai sudah aku tak jumpa Hanom.. :(