Thursday, July 14, 2011

8 is the number!

Alhamdulillah, perjalanan kehidupan rumahtangga kami setakat ini tiada badai besar yang melanda.. diam tak diam, sudah 8 tahun kami menjadi suami isteri pada 6 Julai yang lalu... terlalu singkat masa berjalan, serasakan baru sahaja aku bersanding di pelamin, dihadapan sanak saudara, sambil termalu2 kucing.. tapi bila makan beradap, terus tak malu dah.. (dibuktikan oleh gambar candid, lakiku tgh menyinsing lengan baju time makan.. sungguh kurang sopan bagi raja sehari yg ala2 ayu gitu.. heheheh)

kami pun dah lebih memahami pe'el masing2.. memang percaturan Allah itu sangat cantik.. jodoh yang ditentukannya memang melengkapi kekurangan masing2, sepertimana doa yang tercatat di kad kahwinku yang lalu '... semoga dihimpunkan yang terserak dari kedua2nya...'... Allah maha mendengar dan mengasihi..

kalau diikutkan aku, mmg pemalas kalau bab mengemas rumah, tapi kalau masak2, suka bangat.. bagusnya shukor suka mengemas dan pandai pulak mengemas huhuhu.. tapi ready2lah barang2 yang penting tu baik diselamatkan dahulu, kalau tak, wattammat wakalimaturab le jawabnye heheheh... tapi bab komputer, shukor memang buta IT habis.. hehehe... ntah berapa kali aku ajor dia, dah tua2 ni baru lah dia reti bukak email dan facebook sendiri wahahah.. kalau tak tu aku yang menyamar.. hahahha *gelak jahat*.. akaun bank dia sampai sekarang aku yang handle.. silap2 password dia pun dia tak tahu.. kihkihkih... no IC baru dia pun, sampai skrg dia tak hapal... aku pulak yg kena hapal... camtu punya org pun ada kan?? heheheh... mujur aku suka dengan nombor.. so, tak ngape laa...

bab makan, memang dia tak kisah sgt, tapi tak semua ikan dia makan.. ikan sungai langsung tak sentuh, kecuali dh jadi pekasam, dan pekasam tu digoreng hancur punya, style perak, barulah dia makan.. kalau ikan tu ada rupa ikan, jgn harap le nak sentuh... padahal famili aku mmg favorite ikan sungai.. kalau shukor balik kg, dia akan bertapa kat kolam belakang rumah, tangkap ikan haruan... memang marvellous ikan haruan masak kicap, atau goreng sambal, masak kari, apa2 aje... shukor jd supplier je la.. hehehh... ikan laut pun ikan yang besar2 tu semua dia tak makan.. padahal pegi mancing laut dalam berhari2, sewa bot beribu riban, balik jgn dikenang le tahap legam nya tu... pastu ikan, tak makan...? aku jugak yang kena makan... mujor le aku jenis pemakan ikan yang tegar heheheh.... takde ayam, daging pun takpe, asal ada ikan... yummeh!

tahun ni, kami dalam peringkat terendah dalam hidup kami... rumah pun takde, hidup menumpang rumah kakak shukor di bangi... keje tu memang le ada (aku le).. tapi shukor masih mencari keje... alhamdulillah kereta Myvi dah dapat semula kat kami, so gembira jugaklah sbb keta tu memang kesayangan aku.. warna merah menyala bak cili, suka sangat hati aku dapat balik keta tu.. condition pun intct, bau kedai pun tak hilang lagi...

so, celebration tahun ni, kami sambut sempoi aje.. shukor pun masa tu tinggal kat klang sbb tolong mak dia mengemas rumah untuk kenduri adiknya nak bertunan.. so shukor dtg opis aku, kami keluar gi makan ikan bakar di Sekinchan Ikan Bakar di Jalan Reko kat Kajang... hampeh tak sedap.. namun untuk tak merosakkan mood celebration tu, kami telan saje lah.. dah le mahal berhantu... cukuple sekali tu je la aku makan kat situ.. no more!!

selalu kami bertekak tentang siapa yang nak mati dahulu.. sbb masing2 rasa tak sanggup ditinggalkan dan mengharungi hidup sendirian... selalunya shukor akan cakap, "takde... saya dah book.. saya mati dulu... kalau tak nanti saya gila, ha, camna??" nanti aku akan cakap, "ahhh... takde, takde... saya mati dulu..".. camtu lah takde kesudahan... apa2 pun, percaturan Allah adalah yang sebaik2nya.. semoga bila tiba saat dan ketika (kerana mati itu benar, dan mengingati mati itu digalakkan), ketabahan hati dan keredhaan sesama kita, mampu diraih, insyaAllah!!

anyway, selamat hari ulangtahun perkahwinan kita yang ke 8 duhai kanda... semoga impian kita menjadi kenyataan, dan kasih sayang antara kita terus mekar dan mengharum.. terima kasih tidak terhingga atas kesudian mengambilku menjadi isterimu, sekaligus mengangkat martabatku sebagai seorang wanita, sudi menerima kelebihanku dengan syukur dan menerima kekuranganku dengan memperbaikinya..

untuk semua itu, tiada hadiah lebih bererti selain taat dan setiaku semoga Allah memelihara hati2 kita sentiasa menyayangi dan merindui sesama kita.. aminn ya rabbal alamin....!