Saturday, July 16, 2011

Macam2 kisah kehidupan..!

Sahabat aku yang sama2 tinggal di PR (putra ria), baru sahaja melahirkan anak ke3.. kali ni dapat anak lelaki setelah dua orang perempuan. gembira bangat parent dia.. nama anaknya, Muhamad Haziq. Aku dan shukor masih tak berkesempatan nak melawat si kecil Haziq - ada sahaja aralnya - , insyaAllah, dalam sehari dua ni kami akan pegi. lagipun, Leha (mak si Haziq) berpantang di sini aje sementelah kakak Haziq (Nasuha) sudah bersekolah. Jadi tak dapat lah Leha berpantang di kg sepertimana ketika Nasuha dan Zulaika dulu.. Nasuha ni adalah anak penghuni PR yang pertama lahir di PR.. maklumlah, kami semua menghuni PR tu dalam tahun 2003, sebaik shj aku berkahwin, aku dan shukor terus duduk di situ.. ketika itu Leha tgh sarat mengandung.. skrg nih, dah berapa ramai anak kecil sekeliling rumah kami tu.. huhuhu... semuanya produktif, maklumlah, semua pun pasangan muda2 macam aku jugak.. (tiba2 perasan muda hehehe)

Minggu depan mak aku di kg akan mengadakan kenduri menyambut puasa.. ini tradisi masyarakat kg yang biasa dibuat org, di mana2 pun.. kami adik beradik akan pakat beramai2 pulang ke kg untuk sama2 pula menyambutnya dengan mak dan abah, dan membantu dr pelbaai segi - kewangan, tenaga, logistik - macam2 lah.. menu masih dlm pebincangan, tapi aku bercadang nak buat gulai lemak pucuk paku, ayam goreng berempah, ikan gelama jeruk, anatara menu nya jika kenduri waktu malam. Jika siang, kena tukar menu lain, dan jika minum petang aje, aku bercadang nak masak gado-dago iaitu rojak style perak..(ala2 pasembor penang).. tengoklah camna... biasa nanti, dalam bulan puasa, ada pulak booking tarikh utk moreh. Selalunya, arwah bapa saudaraku Pak Lang, awal2 dh tempah 1 hari moreh, namun tahun ini pastinya berbeza tanpa beliau...

OH ya, kalau korang diberi pilihan, nak rumah setingkat ke 2 tingkat, yang mana korang akan pilih? anggaplah, dua2 pun sama harga, dan lokasi pun sama2 strategik, cuma yg bezakan hanyalah 1 tingkat atau 2 tingkat? Sebenarnya, aku dan suami dalam proses nak mencari rumah atas tanah. Rumahku sebelum ni, di aprtmt PR tu, dah kusewakan pada orang lain. Proses mencari rumah nih bukanlah mudah, kami merayau dari satu tempat ke satu tempat mencari rumah2 lelong,rumah utk dijual dsbnya. Hari2 aku mengadap mudah.com.my untuk mendapatkan harga terbaik. tapi, pilihan aku adalah rumah setingkat! sebenonya aku ada sikit fobia dgn rumah 2 tingkat, gara2 terlalu byk tengok citer hantu kot mcm kes hantu merangkak turun tangga, pastu ada bunyi2 kat tingkat bwh.. ya ampun (ikut cakap Bejau).. tapi one thing for sure i can say, rumah skrg memang terlalu amat mahal harganya!! melampau!!

Selepas 8 tahun kami berkahwin, keluarga shukor akhirnya akan mengadakan sekali lagi kenduri kahwin.. alhamdulillah, adik iparku yang paling bongsu, Idris, telahpun bertunang dgn pilihan hatinya (kawan dari darjah 1 tuuu), pada 10 Julai yang lalu.. nama tunangnya Zulyana (sedap kan?), tapi panggil yana je.. majlis kahwin akan diadakan tahun depan, maknanya jarak 9 tahun la ye tak.. kami dulu jarak 10 tahun dr akak shukor.. wah... jauh2 jarak kenduri nih, bila nak habis nih?? Utk pengetahuan, Idris melangkah bendul 1 abang dan 2 kakak, tapi ahhh tak kisahle.. jalan je kalau dah sampai saat dan ketika...

Kereta adikku yang kami pinjam sebaik sampai ke Malaysia haritu telah selamat dipulangkan ke tuannya.. 2 hari sudah, aku, shukor dan adik pegi ke PD dalam 2 kereta, balik tu 1 keta aje lah.. sempatlah jugak main2 dengan si kecik Harris, menggomolnya sampai lemas huhahuha...

bercakap tentang budak kecik, kakak shukor yang kami panggil kakngah, tempat kami menumpang tinggal, memang kejenya menjaga budak.. setakat ni, ada 1 baby 7 bulan (harasy), sorang 2 tahun (asraf), 2 orang 3 tahun (aliff dan najlah), dan abang aliff (daniel) yang menumpang pagi, seblom ke sekolah waktu ptg.. ada 2 adik beradik2 lagi yang transit waktu tghhari aje.. so, memang aku seronok sgt le melayan budak2 tu.. sekrg nih, asraf tu dh mahu berkawan dgn aku, kalau dulu, langusng taknak.. asyik tutup muka dgn tgn je.. si aliff dan najlah pelatnya melampaui batas.. aliff ada gak bercakap2 walaupun susah nak paham, tapi najlah cuma cakap "ngak ngak ngak ngak" je... kekekek.. bile dia menangis, bunyi macam "ngenggggg ngenggggggg ngengggggg".. mcm bunyi motor lumba!!! si harash paling sensitif, kalau kita marah budak lain, budak tu tak nangis, tup2 harash yang nangis ehheh... seronok melayan budak2 nih...

hmmm... bersegi2 rupanya hidup aku nih yea...!!