Thursday, October 22, 2009

Bumi asing..

Harini hari Khamis, 22 Oct 2009. Maknyanya, harini genaplah 11 hari aku berada di perantauan. Bumi Malaysia jauh kutinggalkan demi satu penghijrahan, demi satu lagi takuk perjalanan kehidupanku. Namun, sedaya nya kucuba untuk tidak menjadi terlalu stranger di sini.

Bumi asing, orang asing, segalanya perlu bermula dari bawah. tidak seperti Malaysia, semuanya dah ada, semuanya dah tahu susur belok nya, kat sini semuanya kena ditunjuk. Kat mana nak cari makanan halal, kat mana nak beli sayur murah, kat mana nak dapat groceries yang murah dan pelbagai, kat mana nak beli household yang affordable, camna nak cari rumah, cari kereta dsbnya.

Alhamdulillah, urusan yang wajib berjaya dilangsaikan dengan teratur dan segera.. rumah dah dapat, dan alhamdulillah, cepat mesra dan terasa hangat dalam keadaan yang kecil, semuanya within reach, concept cupboard dan closet, warnaya pun cerah aje. Suasana sekitar pun nyaman walaupun pemandangan hanyalah rumah2 org juga, nun sayup boleh nampak pokok2 tinggi membataskan kawasan rumahku dan Massey University. Barisan pokok2 tinggi tu membentuk satu garis sempadan yang tidak memungkinkan jalan dari Carolina Place ke university. Ia seolah2 bersudut tepat dengan Rosedale Road, tak perasan pulak samada bersambung lagi on the other side of Rosedale Road atau tak. Rasanya macam tak, sbb kat sebelah sana adalah kawasan Bush Park Drive.

rumah kami kecil aje, kalau compared dengan rumah kat Malaysia. buka aje pintu masuk, belah kanan terus nampak mesin basuh dan dryer kat atasnya. Sebelahnya ada pemanas utk the whole house, mcm tongdram besar yang slim, tapi tinggi.. Tu utk supply air panas for the whole house - sinki dapur, sinki bilik air, shower, mesin basuh (boleh pilih nak hot wash!). Lepas tu fridge & freezer, lepas tu ada 1 almari untuk letak barang2 dapur, kemudian dapurlah. kabinet dapur tu adalah dalam 6 kaki panjangnya, termasuk sinki dapur sekali. Lepas tu terus ke ruang tamu. berhadapan dgn dapur, ada meja makan bulat 4 kerusi. kat ruang tamu ada 2-seater settee dan almari berlaci, agak besar jugak.. atasnya letak TV toshiba biasa je. keluar terus ke balkoni, ada meja kayu bulat 2 kerusi kat luar tu. tu je.. dari pintu masuk tadi, kalau ke kiri, akan jumpa 3 pintu lagi.. yang kiri, pintu bilik office, yg terus main bedroom, yg kanan masuk bilik air. Kiranya rumah ni ada 2 bilik la, walaupun bilik office tu kecik ake, besarnya macam besar toto tu.. tapi kat situ lah kami letak 1 meja study + kerusi pusing (ihsan dari Azwan), dan komputer. agak cozy bilik nih, memang jadik favourite spot kalau duduk kat rumah. Main bedroom ada katil double (bukan queen - kecik sikit dari queen), walk-in closet (sini memang walk-in closet), ada 2 meja tepi dgn lampu tidur each, dan 1 meja berlaci besar dalam 4 kaki panjang x 2 lebar x 3 tinggi. Itulah saja yang kami ada :)

Akaun bank dah dibuka dengan ANZ New Zealand, handphone pun dah register. Kebetulan promotion, dapat pula handphone percuma. Banyak betul promotion time kami sampai nih, alhamdulillah, gembira sangat sebab dipermudahkan. Register telefon rumah dan line internet, dapat pula wireless modem percuma. bolehla buka few computer serentak, sbb wireless.. mudah kalau urusan nak cari data, atau kawan2 datang tumpang pakai komputer, tak ganggu sangat.

Urusan universiti pun ok. Aku dah dapat meja dalam bilik yang dikongsi dengan 5 org lain. Tapi, skrg ni hanya aku sorang aje dalam bilik tu, dan mejaku, aku pilih mengadap tingkap. Pemandangan dari tingkap office menghadap padang rumput berpagar atas gunung, dikepung oleh barisan pokok2 tinggi yang kelihatan dari rumahku. Pagi2 boleh nampak burung camar terbang kejar mengejar dengan sayap hitam dan bulu putihnya nampak sangat mesra. Arnab liar tapi jinak berlari2 di celah2 bunga2 kuning kecil2 yang baru nak tumbuh. Burung2 hitam sebesar ayam kampung tenang berjalan2 (tak terbang pun) dengan burung2 kecil hinggap di pagar2 kayu menambah ceria pagi. Tenang sangat. Nantilah aku ambik gambar dan paste kat sini sebagai bukti.

Perlahan2 bumi asing ni akan jadi biasa padaku. Tapi pada masa sekarang ni, hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri....!!