Wednesday, October 28, 2009

Jalan kaki

Dulu masa aku belajar, back in 1996 sampai 1998, aku memang pejalan kaki tegar. Masa tu memang takde kenderaan langsung.. usahkan kereta, basikal pun takada. tapi tak hairan sbb kebanyakkan student memang takde transport.. cuma segelintir aje yg ada kereta atau moto.. yang lain, semuanya pejalan kaki atau pengguna bas universiti..

aku dulu, kalau kelas pagi, akan ambik bas UM dari depan Seksyen 17, turun dekat depan librari dalam UM. Kalau terlepas bas UM tu, another option adalah naik bas berbayor. Ada 2 option iaitu naik bas intrakota no 12 atau no 18. Kalau no 12, bas ni tak masuk UM. Kena berhenti kat luor, pintu masuk gate INTAN, dan menapak ikut jalan belakang, cross fakulti ekonomi dan fakulti syariah, masuk institut bahasa, terus keluar jalan ke FSKTM, hampir dengan kolej ke8. Kalau naik bas no 18, bas ni akan masuk UM, pun berhenti kat depann library UM. dari depann library, jalan kaki ikut parking library, lalu fakulti geologi, dan tembus jalaan ke FSKTM jugak. Mana2 cara pun yang pasti tetaplah menapak ke FSKTM tu.. masa tu alah bisa tegal dek biasa, perjalanan yg jauh tu dah jadi pendek aje. Biasanya, aku akan janji dgn Norma dan Aisyah yg naik bas UM dari Pantai Dalam, jumpa kat depan library dan kami menapak bertiga ke fakulti. Itulah rutin perjalanan hari2 sebagai student dulu..

tapi itu dulu beb.. hampir 13 tahun nanlalu. time tu aku muda remaja lagi, cabaran berjalan kaki tu is nothing pada aku. Aku pernah 2, 3 kali buat kerja separuh gila, jalan kaki dari asramaku di Seksyen 17 sampai fakulti.. perghhh jauh gile tu.. lalu UIA PJ, terus ke roundabout depan sekolah sultan abdul samad, terus straight aje akan masuk ikut gate INTAN tu.. gile jauh.. sampai fakulti je aku dah berpeluh sakan.. tapi tak selalu la wat camtu.. sesekali je bile mood gile tu datang hehehh..

Sekarang ni aku dah jadi student balik. dengan bangganya aku pegang status tu, dan rasa semula keseronokkan belajar. kat university Massey cawangan Albany ni, ada 2 campus, yang dipisahkan oleh pokok2 tinggi. Campus East Precint dan Campus Oteha Rohe.. kalau masuk gate 1, 2 dan 3 akan pegi East Precint, kalau gate 4 dan 5 pegi ke Oteha Rohe.. Campus aku kat East Precint, dan aku masuk biasanya ikut Gate 1 (gate 2 hanya utk staff dan visitor shj).. dari gate 1 tu nak ke opis aku tak jauh mana.. dalam walking distance jer..

tadi aku sahut cabaran Pak Kor untuk jalan kaki balik ke rumah dari campus. Aku jalan dari IIMS (opis aku), lalu gate 1, naik bukit kecil, dan turun bukit lagi melalui kawasan hutan2 sebelah kiri dan sekolah Pinehurst. adalah dalam 20 minit jugak aku berjalan tu sampai terasa gak lengun urat kaki ku...

Alhamdulillah aku berjaya sampai rumah dengan jayanya.. Gembira sakan Pak Kor tengok aku balik jalan kaki..

hmmm kalau camnih hari2 boleh kurus aku nih huhuhu...'