Saturday, January 15, 2011

South Island Hari 10 dan 11

Hari Sepuluh

Pagi2 ni, aku masak nasik lemak, sambal tumis marinara, goring udang, potong timun dan rebus telur… perghhh punyelah sedap brekfas kami harini.. makan punyelah banyak huhuhu… ada lebih sikit lagi, kami bawak bekal je utk makan ptg nanti..

Kami keluar dari rumah ni dalam pukul 10 pagi, dan terus tuju ke Coaltown museum.. nak masuk ni kena bayar, (10x2). Coaltown ni museum ni asalnya tempat brewery wine, yang disedekahkan pada penduduk town Westport ni.. penduduk town ni jadikan bangunan tu sbg museum untuk memperingati kehidupan awal datuk nenek moyang mereka dulukala tahun 1850an.. memang bumi Westport kaya dgn hasil galian, emas, jade, arang batu, sampai maju pekan ni disebabkan dibina keretapi, tram, kereta kuda, kereta enjin dan sebagainya.. semuanya ditunjukkan dalam museum nih, malahan barang2 sebenar macam enjin wap, kepala kereta, stereng kapal, sauh kapal yg angkut arang batu, wool, emas, semuanya disimpan di museum nih.. rasa berbaloi sangat masuk sini…

Pastu kami jalan2 cari cenderamata.. masuk kedai antic kat pekan dia, tak lama pun kat situ, kami terus je memecut ke perhentian seterusnya iaitu Riwaka, Motueka.. kami sampai agak awal since takde apa2 aktiviti yang nak dibuat… rumah kami malam ni, terletak ke depan sikit dr pekan Motueka, nama kawasan tu Riwaka. Kawasan ni memang rumah sebijik sebijik dan kawasan tanah yang luas, semua org bercucuk tanam.. sepanjang perjalanan banyak nampak jualan sayur2an, buah2an, cherries, dan mcm2 lagi…

Kami sampai ke rumah penginapan, terletak agak jauh ke dalam dari jalan besar Riwaka.. tuan rumah kami menanam 1 rumah green house yg besar pokok bunga matahari, yang dijual a bunch 5dolar.. dia jugak jual hazelnut dan macadamia nut serta menanam macam2 sayuran mcm kacang, kobis, cauliflower, salad, jagung, dan macam2 lagi…

dalam coaltown

bahan sejarah dalam coaltown

scenery

kat mana tah..

kebun bunga matahari tpt kami menyewa chalet

Kami sampai2 je, terus masuk rumah dan rileks.. rumah kami studio style, ada dapur sekali dan sofa tmpt rehat.. ada jugak meja makan utk 2 org dan katil yg sangat sangat best.. cadar dia best sgt… dan katil nya pun sgt best.. kami keluarkan makanan pagi tadi, dan nasik lemak tu + nasik sejuk sebelum tu aku buat nasik goring.. kami makan ngan sambal marinara dan balance udang goring.. sedap giler lah heheheh…

Hari Sebelas
Harini memang kami dh plan nak naik water taxi di Kaiteriteri, iaitu terletak lebih kurang 10 minit dr Riwaka, dan 15 minit dari Motueka. Kaiteriteri ni pusat segala aktiviti air macam kayak, cruise, walking tepi pantai dan sebagainya, selain Marahau, yg agak ke depan lagi dari Kaiteriteri. Kami bangun dan siap2, breakfast ngan roti aje.. sapu butter dan jem, pastu dah siap2 angkut barang, kami pun gerak ke Kaiteriteri kol 8.30.. sampai kat sana, aku terus beli teket dari Wilsons sbb company ni yg di suggest oleh tuan rumah smalam.. rega tiket lebih kurang sama je semua company pun (74x2), Cuma Wilsons ni boat nya lebih terbuka kat atas so dpt ambik gambo ngan lebih senang..

Boat gerak pukul 9.30, so kami pun sempat le jalan2 jap kat kedai cenderamata kat Kaiteriteri tu.. ada 1 aje pun, merangkap pasaraya yang ada. Kejap je pun dah naik boat.. boat kami ni gerak dari Kaiteriteri, melepasi Marahau, Apple Split Rock, Anchorage, sampai penghujung ke laut lepas Tataranui, kemudian pusing balik mengikut arah yang sama sampai semula ke Kaiteriteri. Sepanjang perjalanan, ada 3 tempat yang boat akan merapat ke pantai, dan sapa2 nak turun, boleh turun dan buat aktiviti jalan kaki sampai ke mana2 tempat ikut peta.. nanti petang akan ada boat lain kutip balik depa2 tu..

Naik water taxi ni sangatlah selo motion…. Sbb byk sgt berenti.. walaupun pemandangan cantik dan laut pun cantik, tapi kami dh jenuh tgk pemandangan lebih cantik masa di Milford Sound haritu.. so takde lah eager sgt ambik gambar.. lagipun, badan kami masih penat, so lepas sampai Tataranui tu, sepanjang perjalanan balik kami tertidur dengan jayanya… sangat lena hehheheh…sedar2 je dh nak sampai Kaiteriteri semula huhuhu..

depan tpt beli tiket

nak naik cruise

dlm cruise..

split rock.. betul2 bentuk epal yg terbelah dua..

ngan abang

yeay.. dh sampai balik ke kaiteriteri

Jam dah pukul 1 masa kami turun semula di Kaiteriteri.. perut pun dh lapar.. so kami gerak semula menuju ke pekan Motueka.. dlm perjalanan, masa lalu kat Riwaka, kami beli buah cherry fresh, sebungkus dlm 600g, reganya 10dolar… sedapnyaaa makan buah cherry yang besar, manis dan berair tu di tgh2 panas tghhari!! Pergh… Sampai pekan, kami makan kat restoran india, namanya Simply India.. abang makan Fish Curry ngan nasik, aku ambik garlic naan ngan onion naan.. cicah ngan kari abang… sedap sangat tu roti naan nya, kenyang sangat aku makan perghhh…

Pastu aktiviti wajib, kami jalan2 masuk kedai cenderamata.. punyelah susah nak cari cenderamata yang ada tulis Motueka, jenuh kami cari.. last2 beli fridge magnet je.. pastu, kami pun terus gerak menuju Blenheim je.. Blenheim ni kalau ikutkan tak jauh pun dr Motueka, dalam 180km je… kira kalau nak compare ngan lain2 hari, kira ni pendek aje lah heheh..

Kami singgah di Nelson kejap sekadar tengok2 , dan meneruskan perjalanan… kami ikut highway 6 shj, jadi memang tak masuk pekan Picton. Pekan Picton ni taklah besar mana tapi penting sbb dianya Bandar penghubung jika nak ke North Island. Kami sampai ke pekan Blenheim, jam lebih kurang jam 5.. ingat nak terus ke Makana Confectionery sbb Makana ni tutup 5.30, tapi pikir2 balik, baik pegi esok pagi aje, lepak sikit.. taklah terkocoh2 sgt..

So kami terus gi check-in dulu di motel kami iaitu Admirals Motor Lodge, yang terletak di jalan utama iaitu Middle Renwick Rd.. kiranya, jalan highway 6 tu bercantum ngan Middle Renwick ni so memang senang nak cari… bilik hotel kami no 19. Terletak kat atas pulak.. alamak rasa leceh lak nak angkut barang2.. tapi tanya tuan punya tu boleh ke tukar yg bawah, dia cakap, yg bwh tu mahal le lagi, so aku redha ajelah dok atas pun.. janji murah heheh…

Masuk je bilik kami, wah best nyaaa… walaupun katilnya biasa je, tapi sbb barang2 dlm bilik tu yg lengkap buatkan kami suka hati hehheh… lepas lepak2 kat bilik, solat dan minum air panas, rasa lapo la pulak.. nak masak dh malas, so kami pun jalan ke pekan dan tgk apa2 yg boleh dibeli.. end up kami beli Dominos Pizza je, ambik garlic prawn, choc lava, cheesy garlic bread ngan cream brulee pastry. Kami bawak balik makan lam bilik je… Kenyang terover kami makan malam tu..

Petang tu hujan gerimis lagi, so kami miss jugak nak tengok sunset.. haii.. bile nak tangkap gambo sunset ni.. masih tak kesampaian…

Anyway, malam tu kami tido lambat (aku le, abang awal2 dh kalah) sbb layan movie.. motel ni walaupun nampak agak tua namun bagi kami Sky tuuu, hehhehe.. seronokle aku layan movie aje kejenya.. ok lah.. babai all.. sambung esok pulak…