Monday, January 3, 2011

South Island Hari 8 dan 9

Hari Lapan

Plan yang disusun utk Wanaka ni sebanarnya dah lari dr perancangan… ikut plannya, semalam, kami gerak awal ke Wanaka, dan habiskan sepetangan di Puzzling World.. esoknya pulak, pegi Museum of Cars and Toys pastu gerak ke Franz Josef.. tapi disebabkan decision last minute yang kami buat utk pegi cruise dan abg gi mancing, maka tak sempatlah gi Puzzling World ptgnya tu.. Jadi, hari ni kami nak spend masa dr pagi lagi di Puzzling World, pastu gi Museum, pastu baru gi Franz Josef.. harap2 tak lewat sgt tiba sana sbb agak jauh juga dari Wanaka ni.. lagipun, malam nanti kami plan nak berendam dalam Hot Pools kat sana..

Kami brekfas dgn roti vienna yg aku kerat tebal, kerat lg in between, sumbat sadin dan celup dlm telur, pastu goring dgn minyak sikit je… sampai habis semua roti sebuku tu aku buat, utk bekalan makan lunch sekali kalau berhenti kat mana2 nanti.. Bila check-out dr manuka Crescent Hotel, jam dah tunjukkan pukul 9.15.. okla ni kan.. sekali bila masuk pekan dia, kedai cenderamata semua blom bukak lagi.. camne nih?? Nak ke Puzzling World tu kita kena keluar dr pekan dah, tapi tak jauh la.. so kami pusing2 pekan, sekali terserempak ngan Sunday Art Market, atas padang depan Tasik Wanaka…. Sekali bila kami amati, kebanyakkan penjual nya adalah penjual yang sama yang menjual di Saturday Market di Queenstown semalam!!

Last2 kami Cuma beli buah cherry 1 punnet reganya 5dolar.. aku beli gak 2 punjut lavender kering reganya 2.50 satu… tu jer.. pastu kami decide, nak gi puzzling world dulu pastu baru balik semula ke pekan utk masuk kedai cenderamata dia… so off we go to puzzling world!! Hati aku bukanmain seronok lagi nak pegi nih sbb memang aku aim sangat nak pegi sini..

dalam Roman Toilet.. huhu

tere betulll!

tere tak aku diri gini hehheh...

kat luar bangunan..

kat air terjun fairfun..

Fox Glasier..

fox glasier lagi..

depan reception hotel kami..
Sampai2 je org agak ramai yg sampai set2 kami.. so takde ruang nak ambik gambar kat luar.. takpelah kami masuk dulu.. rega teket 12.50 sorang, tapi aku gunakan coupon Jason’s yang ada off 20%, so dapatlah 10dolar je.. memang best masuk puzzle world nih, ada macam2 mainan brain teaser.. ada 4 bilik yang setiap satunya ada lain2 puzzle.. kemudian kami masuk lak giant maze yang kena cari 4 tower dia pastu cari jalan keluar.. aku ngan abang Berjaya carik 4-4 tower dgn selamatnya..yeay!!!

Pastu kami masuk tolet dia dan tgk roman toilet yg famous tu.. pastu lak kami keluar nak balik tu barulah posing2 ambik gambo dgn bangunan dia dgn macam2 aksi.. best bangat…. Lepas tu kami balik semula ke town, dan beli cenderamata kecil. Lepas beli belah ala ,kadar, kami pun meneruskan perjalanan. Plan asal nak singgah museum terpaksa dibatalkan kerana museum tu terletak agak jauh menyimpang dari jalan utama kami menuju ke Franz Josef.

Dlm perjalanan. kami singgah kat air terjun Fairfun Waterfall.. duduk lepak kejap sambil makan bekal roti sadin tadi.. memang cantik pemandangan.. maklumle air terjun depan mata.. rasa macam nak mandi je, tapi ramai gak orang datang singgah2.. hehehhe… lagipun cuaca memang tak berapa elok.. hujan gerimis je sepanjang hari…

Kami meneruskan perjalanan menuju Haast, singgah sekejap utk isi minyak je, pastu terus lagi jalan ke depan sampai Fox Glasier.. kat sini kami stop jap, sbb nak tengok camne rupa Fox Glasier tu… sekali nya haritu ada flooding dan glasier jatuh jadi kami Cuma dapat masuk tak berapa jauh.. kalau nak masuk lebih jauh kena ada tour guide yg lengkap peralatan dia lah kan… so, kami Cuma Nampak dari jauh je.. sempat jugak posing sana posing sini dgn sungai yg terhasil dr glasier yang jatuh dan bergeser dgn bukit limestone yg ada, menghasilkan air sungai tu keruh dan berwarna grey mcm warna uban huhuhu…

Tak lama kami kat sini kami terus tuju pekan Fox Glasier.. kami masuk kedai cenderamata dia je, dan jalan2 sikit lah… kat sini agak meriah jugak, maklumlah aktiviti flight seeing dan trekking paling popular di sebelah2 glasier sini… sama macam di Franz Josef gak… minyak kereta masa ni dh nyawa2 ikan, tapi kami bertahan sampai pekan Franz Josef… sampai2 je terus isi minyak dulu, kena 78 dolar…

Kami teruskan perjalanan untuk check-in di hotel kami, jam pun dh nak pukul 6 petang.. hotel kami namanya Mueller hotel, terletak 800m ke depan sedikit dari pekan Franz Josef… tak jauh mana pun.. dan hotel kami tu ok sangat, Cuma takleh masak dan takde laundry… dlm bilik ada fridge dan cerek je… sampai2 je kami dh lapar.. so aku cepat2 panaskan ikan salmon masak sambal haritu yg memang dok dlm periuk nasik.. pastu aku goring telur mata kerbau dan telur dadar, pastu goring sayur kobis, last sekali masak nasik.. agak lambat le sbb guna periuk nasik kan.. tapi akhirnya masak siap semua, kami pun ngap le apelagi.. hehheh

Dah siap semua tu, aku ajak abang gi Glasier Hot Spa, tapi abang cakap hujan lebat nih camne nak gi.. tapi dh kol 10 malam tu aku ajak gak abang gi pekan… bosan dok bilik.. lagipun kena lah tengok apa ada kat pekan kan.. tadi tak sempat ronda… rupanya Glasier Hot Spa tu tutup kol 10 malam.. hai.. dh menyesal tak pegi awal2… pastu perasan ada 1 tempat WildKiwi namanya, tempat ternak kiwi yg dh endangered.. ok, esok boleh pegi nih…

Balik bilik pastu, kami tertidur awal.. aku lah tu.. kol 2 baru terbangun solat, pastu tido balik huhuhu…

Hari Sembilan
Disebabkan malam tadi tido lambat, dan mujo gak subuh aku terbangun nak kencing, terus solat, jadi pagi ni aku bangun lambat giler… masa bangun jam tunjuk pukul 9.20… check-out mcm biasa pukul 10… hmmm… redah aje lah.. tak payah mandi sbb plan nak gi mandi Hot Spa tu kan… so, gosok gigi, kemas2 barang, masuk kereta semua barang2 tu, tinggalkan kunci dlm bilii, tutup pintu dan berdesup kami pegi.. memang pun semalam dia suruh buat camtu bila nak check-out, tak payah pulangkan kunci ke reception..

Persinggahan pertama kami, cafĂ© kat pekan Franz Josef, sbb harini kami plan nak minum coffee kat kedai heheh… so, kami minum mochachino sorang 1, abang punya decaf, aku punya biasa je.. pastu kami order chowder soup, dia bagi sekali ngan roti french, toasted sekeping.. tulah brekfas kami pagi tu.. pastu kami gi ke WildLife tu dulu, sbb spa tu bukak kol 12.. lambat lagi.. kebetulan masa kami sampai WildLife tu, next session utk backstage (bwk tengok anak kiwi baru lahir), schedule kol 11, ngam le sbb kami sampai 10.45 kat situ.. terus beli teket utk 2 org (40x2), dan spend masa kat WildLife tu agak lama gak… sampai kol 12.15… memang best tengok anak kiwi yang sgt comel.. kiwi ni jenis kiwi Rowi, iaitu sepsis yang paling sikit bilangannya kat NZ.. dh nak hamper pupus pun.. ada 4 ekor kiwi dewasa yang dipelihara dlm tu, selama 6 bulan… lepas tu, tukar lagi ngan 4 ekor yg lain… kalau depa bertelur dalam tu, telur tu masuk incubator, pastu anak kiwi di jaga dalam kotak sendiri.. waktu ni ada 3 lg telur belum netas, dan ada 2 anak kiwi baru netas.. sekor umor 15 hari, namanye Wawe, sekor lagi baru umor 5 hari (tak ingat nama).. nanti, selepas sebulan, depa akan dihantar ke pusat lain, dijaga sampai setahun, baru dilepaskan di habitat asal mereka… comel sgt lah kiwi2 nih…

Pastu kami terus lak menuju ke Glasier Hot Spa.. kami ambik private pool je sbb senang aku tak payah nak pakai tudung kan… public pool reganya 25 dolar sorang, ada 3 pool lain2 suhu; 36, 38, 40 darjah… yg kami ambik nih offer private pool, utk 2 org 70dolar.. kalau nak masuk public pool pun boleh sbb private pool tu hanya sejam je… memang private habis.. walopon pool nya open air, tapi sekeliling adalah pokok2 paku pakis dan native NZ yg besar2 dan memang takde sape pun lalu situ.. so, enjoy la kami mandi sampai sejam.. sampai tertidur aku dalam kolam tu sbb sooth sangat dan rasa rileks giler…

Kami keluar dr kolam jam dh tunjuk 1.30 tghhari.. kami dh lapar, tapi taknakle makan kat Franz Josef sbb takde apa2 pun… kami masuk kedai cenderamata je, beli cenderamata, pastu kami berdesup tinggalkan pekan Franz Josef menuju ke Westport pula..

private pool di glasier hot spa and pools

di kedai di Hokitika

depan pintu shantytown

kuda ni tresenyum heheh

dapat bergambo aje, jadi le...

lagi 6km nak sampai westport.. yeayyyy

Kami singgah di Hokitika sekejap utk tgk kedai2 jade dan paua serta bone... jam dh pukul 3, kami makan seafood platter di takeaway nya, rega 16dolar, kami kongsi 2 org.. memang banyak.. kenyang jugaklah kitorang… Hokitika memang terkenal dgn Bandar Jade, memang nama gelarnya pun ‘the city of jade’, sbb tu sgt banyak kedai yang menjual jade2 nih, rega pun boleh tahan… dan kita pun boleh tengok org2 yg tgh keje mengukir jade nih.. kami jalan dari satu kedai ke satu kedai.. cantik2 jade yg dihasilkan, dan banyak jugak jualan murah yg ditawarkan, namun kami tak beli pun.. kami cuma nengok2 je heheh… leka sungguh sampai tak sedar jam dh pukul 5..

Cepat2 kami gerak menuju ke Greymouth, sbb plan nak pegi ShantyTown… malang sungguh kami sampai depan pagar ShantyTown tu jam dh pukul 5.20, sedangkan ia dibuka sampai kol 5 je.. frustnya aku.. ShantyTown ni adalah town lama yang dihidupkan semula utk menceritakan sejarah camna org dulu2 hidup dgn pelombongan sbg aktiviti utama mereka.. sampai skrg pun sebenarnya masih byk xtvt perlombongan.. yang terbaru kan kisah lombong runtuh dan membunuh kesemua 36 mangsa pelombong di dalamnya, yg termuda 17 tahun.. keluarga pelombong di Greymouth – Westport ni memang telah wujud selama beberapa generasi dan hidup mereka, kalau baca sejarah, memang pedih dan tidak mewah, namun ikatan sesame pelombong sangat kuat dan erat..

Dah frust tak dapat masuk ShantyTown, kami terus aje ke Westport, sejauh 107km lagi dari Greymouth.. sepanjang perjalanan ada jugak tempat2 cantik nak ambik gambar, tapi kami tak dapat nak snap banyak sbb hujan agak lebat. Memang dari Franz Josef tadi dah hujan tak berhenti2 sepanjang perjalanan.. Cuma ada yg gerimis, dan ada yg lebat.. memang rupanya area sebelah sini selalu hujan dgn bacaan hujan nya 5100mm setahun.. huhuhu.. tak paham ni.. kena tanya Azlina, kalau nak compare ngan Malaysia heheh..

Kami lalu Pancake Rock dan Blowhole Rock, namun tak singgah sbb hujan yg lebat.. kamera pun jengah sikit2 je.. kami terus je ke pekan Westport, dan check-in kat hotel dulu.. hotel kami namanya Westport Motels, terletak di jalan Esplanade, menghadap Buller River.. ingatkan betul2 mengadap sungai, sekali tak nampak pun sungainya, sbb kat depan tu byk bushes dan rumput rampai setinggi orang hehheh… masa check-in jam dh kol 7.30, so kami cepat2 solat, angkut barang masuk bilik dan keluar semula…

Oh yea, bilik kami ni, murah je, sbb dh buruk sikit, dan ada 3 katil single.. yg best, ada dapur dlm bilik, boleh masak yahoo… pastu ada fridge, microwave, toaster, cerek, dan tv pun ada freeview.. best jugak.. bilik air punyelaaa luas, sangat selesa! Ada guest laundry dan internet pun free kat reception..

Kami keluar ke Westport, masuk New World.. plan nak cari udang nak masak tomyam je malam ni.. semangat nih, sekali dh nak tutup dh so barang2 semua dia dh simpan.. laa… boring betul.. terpaksa beli yg frozen marinara tu yg campur2 udang, sotong, mussel tu.. oklah tu.. plan kalau tak habis, esok buat sambal tumis dan masak nasik lemas, pun ok jugak.. hehhehe… lepas beli barang, kami pun keluar.. pastu saje je try tengok supermarket countdown pulak, rupanya countdown bukak lagi, sampai kol 9.. new world tadi sampai kol 8.30 je.. so kami masuk plak countdown, sambung shopping.. baru jumpa udang beli 5, 6 ekor je pun hehheheh…

Pastu sebelum balik kami ronda2 sikit pekan Westport, tengok apa2 yg ada.. Nampak ada museum, esok boleh pegi… pastu kami terus balik rumah, dan aku apelagi, dok le kat dapur.. tomyam paste yg aku pakai, aku beli masa kat Te Anau haritu, rupanya tak sedap langsung!! Potong stim betul nak makan tomyam, tapi tak sedap.. arghhh tension!.. tapi makan jugakla kan, nak wat camne…

Lepas makan semua, kami lepak2 tgk TV, pastu solat… pastu selo2 mata pun layu laaa… mari kita tidur!