Friday, February 25, 2011

i feel blessed!

Sedih sangat tengok gambar2 runtuhan di Christchurch kerana gempabumi berskala 6.3 richter.. walaupun bangunan yang runtuh tu bangunan gereja, tapi sedih sebab mengorbankan banyak nyawa dan masih ramai lagi terperangkap. Aku masih ingat ketika aku melawat Christchurh bulan disember dulu, aku juga was2 takut berlaku lagi gempabumi, namun syukur lah tiada apa2.. perjalanan kami lancar cuma hujan aje sikit2 menyukarkan pergerakan.. lain2 semua ok..

ketika aku sampi CHCH haritu, kebetulan Christmas Parade sedang berlangsung, betul2 di hadapan Cathedral Square tersebut, so, mmg cantiklah gambar2 christmas parade nya.. dapat jugak jadi kenang2an.. sempat juga kami melayari Avon River yg sangat jernih, sambil tangan celup dalam air merasakan kesejukannya naik ke badan.. mmg sejuk bangat air Avon river tu, sebab banyak pokok2 berjuntai kat tepi2 tebing dia memberikan teduhan.. so damai ajelah..

kejadian gempabumi terkini tu adalah antara yg paling buruk dalam sejarah NZ.. selain dari bangunan bersejarah yang runtuh, sistem saliran juga terganggu.. bekalah elektrik dan air terputus di tgh bandar, talian telekomunikasi juga terganggu.. water tanker digunakan utk menghantar air dan semua dinasihatkan masak dulu air tersebut seblom minum (org sini depa memang biasa minum air direct dr sinki.. kita pulak mesti nak masak dulu) dan dilarang flush toilet.. hmmm... camne tu.. tak tahu lah.. sbb menurut kawan yg terkandas di CHCH haritu, parit2 saliran semuanya membuak dan keluar macam larva gunung berapi kaler kelabu.. hatta Avon river pun airnya bertukar kelabu mcm air tanah liat.. sedihh...

ketika ini lah, rakyat diminta utk menghubungi sedara mara atau kawan2 untuk memastikan mereka selamat.. pihak polis akan mengeluarkan senarai org hilang dgn bantuan rakyat, dan jumlah sebenar mangsa akan dapat segera diketahui... ini lah pentingnya hidup bermasyarakat..

aku juga tidak terkecuali.. sedara mara di Malaysia, awal2 telah menghubungi aku dan suami bertanya khabar.. ayah mertua dan adik2 ku antara org terawal.. kemudian jiran2 ku di kawasan rumahku di Seri Kembangan pun sama bertanya kisah.. aku rasa blessed dengan rezeki yang diberi Allah ini.. rezeki mendapat jiran2 yang baik dan sentiasa mahukan yang terbaik buatku.. bukan semua org mendapat rezeki jiran yang baik nih.. ada yg aku baca (kisah di blog) mendapat jiran yg mendengki sangat sampai berbomoh2.. ada jiran yang selang berapa rumah pun tak jemput datang kenduri kawen anaknya.. shukurlah hidup aku di seri kembangan tu diwarnai dgn kawan2 yg baik hati, saling membantu dan paham erti hidup bermasyarakat.. walau aku jauh beribu batu, namun ingatan mereka tidak luput pada kami berdua.. terharu sangat... !

aku dan suami antara org terawal duduk di apartmen tersebut.. apartmen tu siap bulan 6, kami nikah bulan 7, dan terus duduk di situ.. semasa memilih unit dulu, aku masih bujang trang tang tang (2 years back).. walopon dh start berkawan ngan suami, tapi masih tiada bunga2 cinta.. aku ingat aku pilih unit yg di kiri kananku org Melayu, kebetulan tingkat aku tu (tingkat 5) paling ramai Melayu.. memang happening.. dan selalu jadi port utk sebarang acara keagamaan macam tahlil, kenduri, sambutan raya, dsbnya..

sedih lah jugak masa kami terpaksa meninggalkan kawan2 untuk berkelana mencari ilmu di negara orang.. namun insyaAllah, ada rezeki kelak, kita akan berjumpa lagi, dan kalau ada rezeki, kita akan menjadi jiran lagi.. kalau kita buat baik dgn org, insyaAllah baik lah pula org dengan kita.. ular yg paling bisa dalam dunia, tetap bisa walau ianya menyusur akar yang melata di bumi.. itulah yang aku pegang dan aku yakini, selain ketentuan Allah jua yang maha mengetahui hati setiap manusia.

semoga semua yang aku sayangi sentiasa dirahmati Allah jua!