Monday, February 21, 2011

South Island Hari 14 dan rumusan

alhamdulillah, kisah perjalanan aku ke South Island haritu dapat juga dimanfaatkan kepada orang lain yang punye misi serupa.. yelah, bumi NZ ni diibaratkan seperti "last heaven on earth" disebabkan kecantikan mukabuminya yang terpelihara zaman berzaman.. itu sudah rezeki mereka lah gamaknya.. jadi baiklah aku menghabiskan catatan perjalanan ku di hari ke 14 dan rumusan perbelanjaan, perjalanan, dan segalanya berkaitan trip 2 minggu tersebut.

Hari empat belas

hari ini kami berada di bumi christchurch sekali lagi, melengkapkan pusingan seluruh south island dalam masa 2 minggu. disebabkan kami tidur di Comfort Inn, agak selesa sebab boleh masak dan sebagainya, jadi kami usaha menghabiskan semua stok2 makanan yang ada.. mana yang lebih kami tinggalkan atau buang aje lah.. perlu diingat, kami ambik tiket flight yg paling murah, iaitu hanya hand luggage shj dibenarkan.. takde simpan beg dalam perut kapalterbang..

pagi2 lagi aku dh membasuh kain baju yg kotor, sbb kupikir senang kalau dh basuh siap2.. tak perlu pikir kain baju nak asing yang kotor dan masih bersih.. kami checkout macam biasa jam 10 pagi, dan terus tuju ke city center.. sbb kami dah breakfast siap2 kat bilik tadi (menghabiskan saki baki makanan), so kami terus boleh jalan2..

perkara pertama dibuat adalah menuju ke cathedral junction, untuk beli teket nak naik tran dan punting.. alhaamdulillah dapat parking dgn mudahnya, tambah pulak hari ahad, so senang sikit.. tapi parking still kena bayo walopon ahad, tapi kebetulan haritu ada function ape ntah, dapat free parking 2 jam kat certain2 jalan.. tapi rasanya jalan yg kami park tu kena bayo kot heheh...

ada 3 perkara2 yg best di CH nih.. 1) naik gondola 2) naik tram, dan 3) punting di avon river.. harga lain2, tapi kalau ambik combo, murah le sikit.. kalau ambik combo 3-3 sekali, lagi lah murah.. tapi memandangkan kami tak punya banyak masa, so, kami ambik tiket tram dan punting shj.. teket tram tu laku untuk 2 hari dan boleh pakai naik turun banyak mana pun sesuka hati.. dan memang kerap jugak tram tu frequensi nya.. memang menarik.. ala2 naik keretapi tgh bandar.. dan yg best dia lalu di kawasan2 yang jadi tempat tarikan, so kita hop-out kat A, pusing2, dan hop-in next tram utk ke destinasi seterusnya.. memang best!

salah 1 destinasi tram tu ialah avon river, yang boleh punting.. ada 2 tempat utk naik nih, samada nak melewati kawasan city centre, atau nak melewati botanical garden.. tiket yg kita beli tu hanya valid utk 1 je.. so kami pilih yg city centre.. sbb aku nih tak minat sgt bunga2 an.. heheh.. tukang bawak kami tu kelakar orgnya.. mcm2 die borak nga kitorang.. oh ye.. kebetulan naik punting tu 5 org je, semua org mesia.. yg 3 lagi tu chinese, husband and wife dgn anak lelaki dia.. peramah sgt auntie tu, siap kami berborak sakan dalam BM je heheheh...

lepas punting bagai, kami dah kelaparan.. so kami jalan2 kedai makan semua banyak pulak yg tutup.. mmg trend kat sini, lunch time 12-3 lebih kurang, pastu depa tutup kedai.. bukak balik kol 6 petang karang.. wah susah jugak nak cari kedai makan yg bukak.. last2 kami jumpa kedai siam.. hmmm ok ajelah.. kami makan yg seafood aje, termasuk kerabu sotong.. dan banana deep fried.. kerabu sangat sodapp... dan deep fried banana tu ialah pisang yg dibungkus macam popiah.. hehehhe... makan dgn aiskrim.. ok jugakla.. dh lapo tu semua sodap heheh..

lepas tu kami dah takleh nak kemana2 dah sbb kena pulangka kereta by 5pm.. kami terus je tuju ke Aces Rental, pulangkan kereta dan depa hantar kami ke airport.. hari masih awal lagi, walopon flight kami jam 7 malam.. kami sempat solat di airport.. just duduk je kat kerusi, make sure hadap kiblat (kompas kena ada yea), dan solat duduk atas kerusi.. alhamdulillah, masih diberi kesempatan solat, walaupun dalam kesulitan begitu.. takde lah darurat mana pun.. hehheh

naik flight jam 7 malam, kami sampai semula ke auckland jam 8.30 lebih kurang.. nihra ambil kami dari airport, dan bawa kami straight ke rumah chik piah.. wah wah wahhhh.. rupa2nya nida sudah masak nasik dan lauk best2 utk kami yg separa kebuluran heheheh... sedap ajelah makan heheh.. mekasih semua org!! welove you all!!

Rumusan

perbelanjaan kami ke South Island terbahagi 6 bahagian 1) teket kapalterbang 2) sewa kereta 3) hotel 4) perbelanjaan masuk tempat2 pelancongan 5) minyak kereta dan 6) rencam utk makan2 sepanjang perjalanan dan membeli cenderahati serta serba sedikit kenang2an

duit yang terlibat
1) 240 pergi balik AUCK-CH utk 2 org
2) 560 utk 14 hari
3) 1100 utk 14 malam di 13 tempat (te anau 2 malam)
4) 850
5) 450
6) tak dapat kira

tapi setelah disemak akaun bank dan diodit oleh diriku sendiri, didapati semua sekali dari A sampai Z, kami telah berbelanja 4400nzd.. wah banyaknya.. namun, insyaAllah dibayar dengan keindahan alam semulajadi yang terbentang didepan mata, tak boleh digambarkan.. juga kepuasan melihat bumi NZ dengan mata kepala sendiri, pengalaman melihat cara hidup org, dan pusing tempat2 yang tak pernah aku pegi, itu semua tidak dapat dinilaikan dgn wang ringgit..

insyaAllah, duit boleh di cari dan datang dan pergi dengan sekejapan, namun pengalaman dan coretan ini akan kekal, dan diharapkan boleh pula dimanfaatkan oleh orang lain.