Thursday, December 3, 2009

Hujan yang turun...

Harini betul2 dalam sejarah. Sepanjang hampir 2 bulan aku kat sini, belum pernah lagi hujan selebat harini. Selalunya hujannya renyai2 je dan putus2.. maknanya kejap2 tapi lama..

Baru je 2, 3 hari lepas aku borak2 dengan Steffan pasal hujan. Aku dok cakap, aku rindu sangat hujan lebat macam kat my hometown, sbb kat Malaysia hujannya lebat sampai jarak penglihatan pun terbatas gitu. Kat sini hujan nya macam ala2 je.. tak puas.

oh ya, lupa nak cerita. Steffan ialah budak PhD yang terbaru register di IIMS. Dia ambil Mathematics, under supervision of Dr Alona Ben Tal. Dia orang Holland (belanda kan?). So, since bilik aku je yg kosong, dia join aku lah dalam bilik tu.. so dari 6 tempat, ada 3 lagi lah yang kosong (3 yang terisi tu, aku, steffan dan sorang indian lady)

si steffan pun cakap kat tempat asal dia pun camtu.. hujan lebat dan kerap. sebenarnya aku rindu bunyi hujan tu kat rumah aku, di Seri Kembangan, kalau hujan lebat, memang dengar sbb kat balkoni aku, orang bawah tu pasang awning, so bunyi hujan memang dengar kuat. Dan selalunya akan ada banjir kilat kat parit besar kat jalanraya besar depan rumah aku, membawa sampai ke traffic light depan Jusco.. selalu sangat aku buang masa tengok air hujan yang banyak melimpah parit/longkang membanjiri jalan dan kereta2 yang terus sangkut jem sbb jalan dah tutup dengan air. Mesti aku cakap dalam hati "kesian korang.. sangkut lagi kat jalan.. aku dah selamat kat rumah hihihi"

selalunya juga bila hujan lebat tu astro pun sangkut.. tak dapat siaran.. so, aktviti yang bermanfaat adalah tidur hehheh.. kalau ada pisang, paling sedap dibuat pisang goreng, sambil bancuh kopi o.. memanglah heaven..!

jadinya, bila hujan lebat melanda bumi Albany tghhari tadi, tiba2 aku jadi excited. si steffan pun pandang aku dan cakap kuat2 " it's raining.. finally!" kitorang 2 ekor terus jadi jakun mengadap tingkap dan mendengar bunyi hujan yang jatuh menimpa atap, bumbung kereta, payung, kepala orang, rumput-rumput, bunga-bunga kecil, dan akhirnya jatuh menimpa tanah. Rasa dalam hati suatu perasaan yang sukar digambarkan, seolah-olah aku dibawa pulang ke tanahair.

Kalau dari ofisku ditingkat 6 di UNITEN, hujan boleh nampak menitis turun dari tingkap kaca.. membawa satu kenangan yang terasa hangat dalam jiwaku...!