Wednesday, November 4, 2009

Back to basic

Suatu petang yang damai, di bumi Albany ini, aku dan hubby duduk bersembang di rumah Adnan dan Asna, ditemani sekali dengan Lornie dan Bejau. Kami menghabiskan sepetangan berbincang dan bercerita kisah2 kami di perantauan. kalau diikutkan, kami bertiga keluarga ni adalah keluarga2 yang terbungsu dalam semua keluarga di Albany. Lornie & Bejau datang kesini dalam April, Adnan & Asna datang seminggu sebelum aku (dia datang 3 oct, aku dtg 10 oct).

Banyaklah panduan dan nasihat yang disedekahkan pada kami yg masih terpinga2 ni. Lagak macam baru masuk kampung orang, agak takut2 nak buat apa pun. Pernah aku nak beli setem kat pejabat pot pun tak pandai, rasa saspen semacam. Haru betul. Aku masa tu nak masuk peraduan, sbb sebelum tu aku beli bateri eveready tu dapat 2 form peraduan dia. Aku ingat no harm lah kalau aku masuk pun, ok je. Tapi sbb aku tak reti nak beli setem, last2 borang peraduan tu masuk tong sampah je. Ntah apa2 ntah.

Lornie lah yang bukak citer pasal back to basic. Berbeza dgn Malaysia, kat sini kita hidup seadanya saja. Paling penting langsung tak membazir. Makan kat luar tu dah tentu la tak dapat, sebab yg paling obvious, tak HALAL, dan lagipun mahal berantu. (Nandos je yg halal, tapi tak mampu heheh).. Kalau kat M'sia, pantang terdetik je, hujung minggu je, malah hari2 biasa pun, banyak makan luar je. Aku teringat perkara paling besar perbezaannya, kalau kat Malaysia, kami beli beras 5kg tu sampai berkutu, kena jemur bagai, last2 solutionnya beli beras sekilo each time.. kat sini, kami angkut yg 10 kilo punya.. sbb murah dan memang makan nasik je hari2.. (kalau 5kg 11.95, tapi 10kg cuma 19.95.. murah kan).. duduk baru nak masuk minggu ke4, beras yg 5kg dah habis, yg 10kg dah luak 1/3.. hebat seyhhh.. hehheh

Dari segi lauk pauk, memang sangat jimat. Kalau masak tu tak habis, simpan dan akan dihabisan jugak. Takdelah nak buang macamtu aje, tak macam M'sia. Salah sikit je buang, bosan je buang.. Haritu aku masak ayam masak merah.. Ayam tu kan dah goreng dulu, dan sambalnya masak asing lah. Seksa sungguh masak sambal tu sebab dia kan asyik terpercik je dan dapur aku tu kecik je, dan takut sgt kotor tak hilang (nanti duit bond rumah 3 minggu akan lebur tak dapat balik), tapi akhirnya siap jugakla.. menjadikla jugak sambal tu dan selepas gaul dgn ayam tu memang nampak banyak jugak sambalnya. Bila makan malam tu, ayamnya habis, tapi sambalnya ada balance lagi. Memang tak buangla, dahle memasaknya sikit punya mencabar. So esoknya aku hiris daging, keringkan airnya dan masukkan sambal tu.. taddaaaaa! jadiklah daging masak sambal pulak hehehehh...

Camtulah survive kat tempat orang. Kat sini kita jadi org yang atas sikit je dari muflis, sbb insyaAllah cukuplah makan tu, baru terkenang si Baiya, ex-orang gaji ayah aku yang keje di kebun kami di kampungku di Bidor. Baiya ni memang disediakan rumah 1 ruang terasing dari rumah kami. Dalam rumahnya tu ada katil kayu dilapik dgn toto dan berkelambu, lantainya simen kasar dan lembap, dilapik dgn kain2 terpakai supaya kaki tak sejuk, ada 1 meja kayu buatan sendiri dan kerusi plastik, 1 ruang memasak, dapurnya ihsan Mak, tapi gas tu Baiya beli sendiri. 2, 3 bijik periuk, Baiya msak sendiri. Hari2 si Baiya ni masak kari, bergantung dgn apa yg dia ada. Kalau ada keladi, kari keladi lah, kalau ada ikan pancing, kari ikan lah. Kalau takde sangat, kari sayur2 aje. Air minum dia ambil rumah kami, utk mandi Abah sediakan satu bilik air berdinding 3 kat luar rumah, utk dia ambik wudhu sekali. Tapi survive jugak dia.



inilah rumah Baiya. Rumah ni ada 2 pintu, setiap pintu tu 1 bilik aje. Bilik Baiya yg sebelah kiri yg macam ada porch tu. Kat luar tu ada tali penyidai utk dia sidai baju. Pintu sebelah kanan adalah stor barang2 kebun mcm baja, makanan ikan dsb nya.

Bila aku kenangkan, aku jugak macam Baiya sekarang ni, mungkin lebih elok sikit aje. Gitulah gayanya kalau dah namanya Perantau..