Wednesday, November 11, 2009

Masalah Bahasa??

Jumaat lepas (6Nov) aku hadir 1 conference di University of Auckland, Tamaki campus. Supervisorku yang suruh aku hadir sbb 2nd supervisor dari Palmerston North turut hadir, jadi kiranya macam serampang 2 mata lah.. kebetulan conference tu tentang mHealth, yang sangat2 relevan dgn bidang aku. (supervisorku pun jadik salah sorang ahli panel dalam forumnya). Maka pergilah aku ke sana..

1 perkara yang aku notis, ialah aku susah sangat nak paham cara percakapan new zealander, sbb cara mereka pronoun perkataan berbeza dgn cara kita. Mujur juga supervisorku org English, and he speaks proper english, so memang takde problem utk paham apa yg dia cakap. Ada beberapa speaker yg dari India, China, US, dan aku bleh paham depa perfectly well. kalau org new zealand (kat sini kita panggil orang kiwi), memang susah..

cara mereka pronoun 'e' dalam perkataan yang bunyinya 'e' macam dalam 'ekor' akan jadi 'i'. Tapi kalau 'e' dalam 'emak' akan remain as it is. Cth: next akan jadi bunyi nixt, step jadi stip, seven jadi siven, death jadi diath, extra jadi ixtra, dan lain2 lagi. depa juga tends to combine 2 words together mcm cth: good morning jadi gomorning.

camtulah. susah nak tangkap apa yg depa cakap, melainkan kena dengar betul2..tapi lost jugak walaupun concentrate camne pun..

hmm.. rasanya given 2, 3 more months, bolehla paham bahasa depa nih.. tapi buat masa skrg ni, kita layan ajelahhh... :)