Thursday, November 5, 2009

Yang tak pernah di Malaysia..

Banyak benda yang tak pernah buat kat Malaysia, aku buat kat sini.. antaranya tentulah makanan.. sbb susah kan nak makan luor tu..

smalam, aku tak datang opis.. perut meragam sakit senggugut hehhe.. so pagi2 tu aku kuarkan daging cincang (mince).. aku plan tghhari ni aku nak buat burger. Dalam pukul 12 tu daging dah lembut dah, so aku pun campurkan dengan garam, kicap cair yang masin tu sikit, ajinomoto sikit, kemudian potong bawang dan carot potong dadu halus2 serta tepung 2 sudu. semua tu aku gaulkan je kasik rata. pecahkan telur sebijik dan gaul lagi. kemudian aku buat bentuk pattee daging tudan simpan dalam peti sejuk setengah jam..

lepas setengah jam, aku pun gorenglah.. sedap! menjadik jugak daging burger aku tu huhuhu.. buat 250gram dapat 7 keping.. banyak kan? tapi kitorang makan dengan roti nye sorang satu aje, daging yang lebih kami ratah macamtu je.. kenyang kami berdua.. alhamdulillah..

petangnya dalam pukul 3 lebih, kami bergerak ke rumah Adnan kat Torbay. Kawan kami si Nihra, ntah apa hajatnya, belanja ayam 10 kilo, lamb 3 kilo, utk buat satay.. perghhh... tak pernah aku buat satay kat Malaysia, namun dah nak makan punya pasal, ramai2 kami menyiapkannya. Masa aku sampai, org lelaki tgh potong daging ayam tu, org pompuan tgh kupas2 bahan2 so aku terus ambik tender memblender bahan2 cam serai, bawang, ketumbar, jintan, halia, lengkuas dsbnya. lepas tu, kami mencucuk daging lembu dan lamb pulak sampai siap.

sementara tu, depa bakar pizza Hawaian chicken dan Super Supreme, sbb Nihra dulu manager pizza hut gitu, so menjadikla pizza nya sejibik macam rasa pizza hut.. 4 ke 5 bijik pizza ntah aku pun lost track, tapi memang banyakla sampai tak habis.. kemudian sambung plak cucuk ayam sementara Cikgu Nida masak kuah satay nya.. by pukul 7 semua dah siap, kemudian kami ramai2 minum teh susu dibancuh oleh Cikgu Asna sambil makan bubur kacang hijau yang aku bawak.. best betul..

so, harini (khamis), kami akan bakar satay kat rumah Nihra, dia baru beli BBQ set sempena summer sale haritu.. so nak testing la nih.. kami kira2 balik, ada hampir 500 cucuk satay perghhh.. mujur BBQ set tu pakai letrik (ke gas?) kalau kena kipas mau tercabut lengan masing2 heheehh.. makanan2 lain tak tahu lagi.. tapi aku bawak nasik impit, biha bawak karipap.. yg lain tak tahu bawak apa..

nanti aku upload gambo2 kami membuat makanan2 yang tak pernah kami buat kat Malaysia heheh.. (biasa beli ready made aje huhuhu)..