Monday, November 2, 2009

masak masak...

Semalam, balik dari Browns Bay, kami konvoi ramai2 ke SilverBell Market.. kawan2 lain nak beli ikan.. kami tak beli ikan sbb masih ada lagi stok ikan, last week beli sekor ikan trevally besar bagak.. baru makan 2 potong..

masa ronda2 kat situ, jumpa kacang hijau.. stok baru tu sbb last week memang dah habis balang kacang hijau tu.. so aku belilah sikit.. dalam hati cakap, kalau buat bubur kacang sedap bangat nih.. santan dalam tin pun ada 1 tin lagi blom bukak.. pastu jumpa plak sagu halus, aku sambar gak sebungkus..

balik umah tghhari tu, terus masak makan tghhari.. lauk sotong (beli kat SilverBell) masak goreng kunyit aje, dan ikan salmon sepotong.. ikan salmon tu aku je makan, abang memang tak sentuh.. ikan tu aku lumur dgn serbuk perencah maggi kari tu (mee nya aku dah buat maggi goreng masa piknik kat Shakespeare last week).. dan goreng dgn 2 sudu minyak je.. yummy..

lepas makan, aku buat projek bubur kacang lak.. aku guna periuk nasik utk rebus kacang tu sbb lebih cepat kembang dan tak payah nak jaga api ataau air.. kalau dah kering air, die anggap macam nasik dah masak le, terus warm aje.. so kacang aku tak hangit atau terlebih kembang gitu.. bila dah kembang je aku terus masukkan santan tin tu setengah tin, gula pasir dan gula merah.. aku bubuh garam sikit dan masukkan biji sagu tu dalam 2 sudu besar. kemudian aku panaskan kat dapur je sbb kalau nak panaskan dalam rice cooker tu lambat gila nak gelegak.. sedap seh aku nye bubur kacang heheheh..

harini (isnin), aku balik umah cam biasa jalan kaki. aku tak makan lunch sbb malas nak pack makanan, aku cuma bancuh air nescafee je kat opis tadi.. mujur abang dah kuarkan ikan, so ikan dan lembut dah.. aku ambik kepala ikan trevally buh dalam periuk dan ajar abang masak lemak cili api heheh.. abang la tolong blender cili dan bawang dan ketuk serai.. aku bubuh santan belen semalam (setengah tin lagi), buh garam, kunyit, aji, dan campakkan asam jawa sejemput (asam keping takde).. pastu abang yang masak sampai sudah sbb aku cam pening kepala balik opis tu.. masak je aku terus makan sorang2.. abang dah makan maggi tghhari tu so dia tak lapo sgt.. sedap betul meratah kepala ikan.. jadik plak tu masak lemak cili api nya!! heheheh

moral of the stori: takde moral pun.. sbb entry ni adalah masak masak... lepas masak tu makanlah heheeh..

yummy yummy...