Saturday, January 23, 2010

ikan kering

Dah 2, 3 hari ni kepala otak macam pikir nak makan tulang ikan masin masak lemak kuning dengan nenas muda, tapi masalah utama kat sini, memang takde jual tulang ikan masin... ikan masin yang dijual pun kecik2 je ikan nya macam ikan kembung dan belanak je.. ikan yang besar2 mcm kat malaysia, macam ikan kurau, ikan merah, ikan talang, terubuk dsb nya, memang tak jumpa.. (ke aku yang tak tahu nak cari kat mana??)
since abang asyik dapat ikan selayang je, aku pun terpikir nak buat sendiri je ikan kering pakai ikan selayang tu.. tapi tak reti nih.. camno nih?? takpela.. aku try and error cuba test try tengok sekor dulu...
so, ambik ikan tu belah perut dia kiri kanan cantekkk punya, basuh2, lumur ngan garam secukup rasa dan kelepukkkk!! aku terus jemur kat luar atas pinggan je.. allamak cuaca plak tak berapa mengizinkan... ramalan kata shower.. maknanya, hujan turun renyai1 jer tapi banyak kali... in between ujan, adalah panas sekejap2..

takpelah.. aku gamble je... jemur je.. asal hujan je aku berlari bawak masuk rumah.. ala rumah kecik je.. kalau nak langkah pun tak sampai 10 langkah je dah sampai balkoni heheheh.. rasanya dari dapur ke balkoni, cuma ambik 7 langkah je kot.. tak caya?? ha tengokla gambar rumah ku kat dalam facebook tu.. semuanya within reach aje heheh..

ok.. berbalik kepada ikan tadi... laki aku dok tegur:

abang: buat pebenda tu??
aku: ikan kering..
abang: wah.. reti ke?? (pergh mencabar tu!).. apsal tak belajo ngan pak mertua awak.. pak mertua awak tu kan pakar buat ikan kering... salah tu buat camnih...
aku: oooo.. salah ke?? camne nak wat yg betul???
abang: kena rendam dulu dalam air garam... bla bla bla.. bukan main taram buh garam pastu jemur..

erkkkk.. suda salah ke?? mujur buat sekor je heheheh.. nanti kita try lain yea...

sampai petang tu macam dah agak kering, tapi belum 100% lagi... camne nak simpan nih??
abang: masuk peti ais..
aku: tapi nanti dia basah balik, camner...
abang: bungkus dulu dalam suratkabo, baru masuk

ooo.. camtu kaedahnya... hihihi.. nak buat tapi tak reti huhuhu..

selamat ikan aku nan seekor tu..

harini aku dah kuorkan ikan siap2, utk projek keropok leko petang nanti kat umah cikgu Asna.. hmmm nampak cantik lak ikan nih.. ada 3 ekor dah jadik kaler merah sbb abang haritu dia bekukan sirap, tumpah atas ikan tu la kot.. dah jadik merah ikan tu macam kaler lipstick...

aku operate lah ikan2 bergincu nih.. so, 3 ekor tu selamat aku operate kan, rendam dgn air garam selama 2 jam, kemudian keringkan, lumur garam dan jemur!!

nak tengok hasilnya?? hmmm.. ni lah dia.. harap2 menjadikla ikan kering aku nih... :)
ni ikan kering 3 ekor tengah tersadai ala-ala berjemur nak dapat sun tan... hehhe

yang ni close up.. auwwww... malu laaa!!

yang sekor ni hasil semalam tu.. dah kering sikit dah.. tinggal nak touch up lagik kasik kering sikit lagi..

haiii... dah tak sabar nak buat gulai nih..!