Sunday, January 10, 2010

makan lagi..

hari ini aku semangat giler memasak.. pagi2 aku dah menggoreng bihun, dan goreng cucur badak yang aku buat semalam.. habis je goreng bihun segala, aku rebus ikan pulak.. cadang nak buat kuah laksa.. pergh..

lepas balik dari browns bay, Chik Piah ajak ke rumah baru nya di John Jenning.. ok gak sinca harini takde apa2 plan pun.. boring gak dok umah je.. so balik umah dulu, rebus cili dan blend bwg, cili kering dan ikan (yang dah direbus tadi) masuk semua lam bekas.. siap buh bunga kantan ngan daun kesum, garam2 sudu ngan asam keping, pastu berdesup gi umah depa. Sampai sana terus masuk lam periuk baru masakkan kuah laksa nya hehehh...

so, tgh hari tu aku makan makanan yang selalu membawa aku teringat ke sekolah menengah ku dulu, sbb mknn special yg selalu aku makan waktu balik prep malam adalah: bihun kuah laksa! sedapnyaaa!! memang patriotik sungguh aku pd sekolah lamaku itu hehheehh...

Nida masak mcm2.. gulai lemak labu kuning, masak kicap daging, goreng ikan masin, cencaluk tak tinggal hehheh.. sampai hampir habis nasik dalam periuk kami makan.. lepas makan nasik, makan laksa pulak... hmm...

petang tu lepas rehat2 kejap, aku dan nida memulakan eksperimen memasak solok lada huhuhu.. kebetulan dorang beli pokok lada yg dah siap berbuahkan lada hijau.. ada dalam 11 bijik dah buahnya.. tapi kami ambik 9 bijik je.. yg lain tu buat pujuk pokok jgn merajuk hehehhe...

bahan2 utk solok lada:

ikan kahawai sebesar lengan.. ikut suka la nak pakai lengan sapa pun.. kalau lengan aku, beso sikit hehhehe
bawang merah 1 bijik
bawang putih 2 ulas
halia 1 inci
lada hitan dalam setengah sudu
kerisik 2 sudu besar
kelapa parut
santan cair
cili muda

cara-caranya:

ikan kahawai direbus atau dikukus.. diambil isinya shj yea..
bwg merah, bwg putih, halia dan lada hitam ditumbuk lumat..

campurkan semua sekali, isi ikan, bahan2 yg ditumbuk, kerisik dan kelapa parut dalam 1 bekas, tambahkan garam secukup rasa..

cili dibelah tak putus, dibuang bijinya, dan disumbat dgn bahan yg digaul tadi. Sumbat sesedap rasa sampai agak2 takleh nak sumbat dah..

susun dalam periuk cantik2 dan tuang santan cair agak2 separuh cili tenggelam, buh garam sikit dalam santan tu, dan rebus dengan api kecil sampai masak.

angkat dan hidangkan.. boleh makan camtu je atau makan ngan nasik atau makan sambil menghirup udara diluar rumah.. jgn makan dalam bilik air dah le.. tak elok okeh...

gambar takde la pulak... nanti suruh cikgu nida upload kan... heheh..