Sunday, February 14, 2010

Mari buat air soya!

Aku memang suka minum air soya. kalau kat Malaysia, kalau balik ke Klang, kat simpang 3 kat Kampung Delek tu memang ada org jual air soya yang sangat sedap - pekat, banyak kuantitinya dan murah pulak tu! memang aku tak pernah miss lah beli kat situ..

kat sini air soya nya dijual hanya kat kedai2 Asia je macam Tofu Shop, Tai Ping, Dahua atau kedai2 sayur macam Fresh And Save, Lim Fruit and Vege, dan Silverbell. kat kedai lain susah nak dapat, malah kat pasaraya besar pun payah nak jumpa.




kacang soya yang tengah direndam


Mahal tau air soya kat sini. Yang 1 liter tu 2.70 - 2.90 ikut kedai. Yang 2 liter pulak dalam 4.00 - 4.10... padahal harga susu lembu biasa 2 liter baru less than 3.00 dolar. camtu lah perbandingan nya.

so, haritu aku sebenarnya nak beli kacang dhal sbb aku nak buat masalodeh. Sekali bila aku rendam, rupa2nya kacang soya! Terus tuka menu dari masalodeh jadik air soya!! hehheh..


air soya diblend sampai halus


Air soya ni nak buat dia agak leceh, tapi taklah susah mana. Bila kita dah rendam kacang soya tu sampai kembang, kita blend sikit2. biasanya 3 kali blend dah tak pekat dah, kalau nak pekat pure, 2 kali blend dah cukup. kemudian tapis, masuk dalam periuk. Dulu aku terpaksa korbankan sehelai kain tudung ku utk jadi penapis, sekarang aku dah ada penapis kain yg biasa pakai utk tapis teh tarik tu. thank you pada ayah mertua ku yang mengirimnya tempoh hari hehhe..




air soya ditapis dalam periuk, sebelum di masak


bila dah abis semua kita blend, bolehlah kita masakkan atas api, sampai menggelegak. Masukkan gula siap2, tapi jangan manis sangat. agak2lah..


tengoklah air soya yang pekat tu...!


Bila dah masak, sejukkan, masuk dalam botol atau jug dan simpan dalam peti ais.. sedapnya minum air soya fresh di waktu tghhari panas!!

i love soya!