Friday, May 28, 2010

Entry ke 100 - Pertama Kali...

wah.. tak sangka diam tak diam dah masuk entry ke 100.. huhuhu.. sejarah ni.. maknanya dah byk gak aku tulis dalam ni, walaupun kadang2 tu memang lama tak update sebab diburu masa dan keadaan yang tak mengizinkan.. agaknya kalau dikumpul mau setebal tesis PhD kot.. huhuhu...

so, apa nak tulis yea.. pada ketika ni, aku cuma rasa tenang aje.. so takpelah.. aku nak ceritakan perasaan2 dan pengalaman2 Pertama Kali dalam hidup aku lah..

Pertama Kali aku masuk asrama, aku memang tak rasa sedih. Sebab sedari kecil aku telah ditanamkan impian dan cita2 oleh emakku untuk duduk asrama. Emak akan cerita tentang asrama seolah2 dia dah pernah mengalaminya.. ayat2 perangsang mcm nanti turun aje bilik, terus jumpa bilik kelas (padahal jalan jauh jugak sebenonya), duduk ramai2 dalam bilik dengan kawan2 (yg ni memang aku terbayang2 dlam kepala), basuh kain sendiri (part ni tak syok hehhe) dan mcm2 lagi.. ringkasnya, aku takde perasaan homesick tu.. aku rasa mcm biasa je..

Pertama Kali aku masuk universiti pulak, masa tu aku dh banyak baca buku2 pasal kehidupan kat uni, sampai aku ternanti2 saat2 kena ragging dgn senior heheh.. teruk tak aku.. bukannya nak sedih kena tinggal ngan famili, sebaliknya tertunggu2 saat kena tengking dgn senior, kena cari nama senior dsbnya.. aku masih ingat perasaan masa mula2 kena tengking herdik dgn senior, dlm hati aku tersenyum sendiri "oh camni rupanya" hahhaa.. tak takut pun dgn senior, cuma curious aje.. tapi bile aku jadi senior aku tak berpeluang pun nak buli2 nih, sbb aku tak kuasa nak jadi ahli jawatankuasa minggu haluansiswa.. tak layak pun agaknya hehhehe...

Pertama Kali aku jatuh cinta.. huhuhu... memang indah.. jatuh cinta ni kira betul2 cintan le bukan admirer kat org.. kalau admirer kat org (org tu tak ambik pot pun).. tu tak kira yea hehheh... aku jatuh cinta masa dh nak habis belajar, so dh agak dewasa sikit hehhe.. perasaan masa tu memang indah.. boleh tersenyum sorang2.. siap masa tu aku kira berapa kali kami keluor dating, pakai baju apa, makan apa, pegi mana, pastu apa2 kejadian yang significant lah, mcm terlewat setengah jam, silap naik bas (pengangkutan awam shj yg mampu huhu), first time naik LRT, mcm2 lah.. tapi aku tak jiwang mana pun.. memang takde lah tulis surat2 cinta tu, cuma kena tepon hari2.. standard lah tu kan.. setakat tanya kaba, makan apa, tgh buat apa.. cukuplah.. seposen pun jadik la.. hihihi

Pertama Kali aku konvo masa degree wahhh.. itu memang saat yang ditunggu2.. aku hampir2 tak dapat tidur malam sebelumnya tu sbb gabra nak salam ngan Sultan Azlan yang hensem tu.. dan tak sabar2 nak try baju baru kasut baru tudung baru yang dibeli khas untuk majlis konvo. kegembiraan habis belajar dikongsi ngan famili aku dan kawan2 (masa ni dh putus cinta .. cissss).. cuma famili terpaksa balik awal lepas majlis sbb nak solat jumaat dan atok tinggal sorang kat kg.. aku pun tinggallah dan celebrate lagi ngan kengkawan selama 3 hari 3 malam hehheheh... gile betul...

Pertama Kali aku mengajar pulak.. phewwwww... pengalaman yang tak dapek dilupakan... aku berpeluh jantan kat depan kelas tu sbb tiba2 aje hilang perkataan yg nak dicakap, dan beku sekejap adalah dalam beberapa minit. Setiap kali nak pegi kelas, aku memang tak pandang kiri kanan dah.. akan tekun mentelaah lebih tekun dr masa aku nak ambik exam time study dulu.. sampaikan aku memang btul2 expert subjek tu.. haii.. menyesal pulak masa belajar dulu taknak belajar betul2.. kalu tak mesti aku dapat 1st class hehhehe... kalau kelas aku isnin pagi pukul 8, memang tak berseri la weekend aku jawabnya.. nak enjoy pun tak senang hati sbb takut punya pasal.. heheh

Pertama Kali aku jumpa bakal keluarga mertua pulak, memang haru.. hehhe.. yelah masa tu aku sorang2 je, dan semua nak menengok aku lah konon2nya.. tak saspen ke.. dan aku sanggup masa tu solat kat surau dulu seblum ke rumah depa sbb segan nak tumpang solat.. perasaan berdebar2 tu takleh cakap la.. dan tertanya2 boleh ke depa terima aku seadanya huhuhu.. memang saspen lah.. tapi alhamdulillah diorang ok aje..

Pertama Kali detik2 selamat diijabkabulkan perasaan aku adalah lega yang teramat sangat. Sbb impian hidup bersama yang tersayang kini telah terlaksana. Aku takdelah sedih meninggalkan alam solo, cuma terfikir sekarang ni tanggungawabku hanya kepada suami. Skrg ni segala tindakan perlu mendapat keizinannya dulu, tidak boleh lagi buat perkara2 yang 'ikut suka hati kehendak aku je'. Mujur juga suamiku bukan jenis mengongkong, dan aku masih lagi punya waktu bersama kawan2 bila ada masa Ladies Day Out atau aktiviti2 Uniten yang diluar waktu keje...

Pertama Kali aku berjalan ke luar negeri, masa tu pegi Bandung aje selama 5 hari. Kami pegi sana utk shopping2 sambil jenjalan. Memang seronok sgt nak pegi tu, siap survey internet berminggu2 utk cari deal yang terbaik, tanya kengkawan dan mcm2 lagi. tapi kami takde lah berbelanja sakan pun sbb duitnya gitu2 aje. Cuma terasa mcm milionnaire la bwk duit rupiah hehhehe..

Pertama Kali aku melanjutkan pelajaran lagi ke luar negara, kali ni bukan utk 5 hari tapi 3 tahun (minima).. perasaan tu tertanya2 bolehkah adapt dgn cuaca dan suasana di sini.. kita kan dtg dr negara 1 musim aje.. takde problem punya.. tup2 duduk kat negara 4 musim.. memang tak tahan.. namun pengalaman tu mahal harganya.. hanya org terpilih aje yg dapat rasa pengalaman camnih, so, selagi boleh, hayatilah..

hmmm apelagi pengalaman Pertama Kali aku yea.. tu je kot.. tunggu2 lah apelagi yg akan jadi Pertama Kali masa akan datang???

hummm...