Sunday, May 23, 2010

Jin? Jean? Jane? Ahaks...

ape punya tajuk daaa.... heheheheheh

anyway, Jane tu tuanrumah aku di 557... Jane Zhan Qiao namanya, orang negara China sana nun.. hehehe..

Jin?? takde apa kaitan dengan jin pun.. tapi genie nama chatting aku dulu2 masa zaman belajo dulu, time muda rumaja zaman berani mati ala2 mampu mengubah dunia.. huhuhu..

pada masa tu memang aku suka pakai seluar jean.. so harini aku nak cerita pasal seluar jean je heheh..

alkisahnya, 1st time aku terlibat dengan seluor jean masa aku kat matriks.. haa.. sebelom tu memang aku tak tahu pun kewujudan seluor jean nih.. sbb mak ayah aku memang tak pernah pakai, kami adik beradik pun tak pernah beli seluor jean. macam kampung sangat lah pulak kan, tapi itulah realitinya.. masa aku kecik2 aku tak ingat le...

kisahnya aku tengok kawan2 kat uni, masa tu mesti ada seluor jean nih.. aku pelik jugak, best sgt ke seluor ni, sbb kainnya tebal dan keras, macam tak selesa.. aku ni tak penah beli dan nak beli pun tak reti.. jadi, masa aku cuti semester break 1st year asasi nak masuk 2nd year, aku jumpa 1 kedai tukang jahit kat bidor yang jahit seluor abah aku.. abah aku memang pakai seluor tempah, ntah.. agaknya lebih selesa kot.. bila aku tanya, rupa2nya dia boleh jahit seluor jean.. jadi aku pun tak bertangguh lagi terus tempah sehelai. Yang kelakarnya, masa tu aku pakai baju kurung, pastu apek tu nak sukat saiz aku kan.. masa nak sukat tu dia masuk tape kat tgh2 celah kaki aku sbb nak sukat panjang dr pinggang ke celah kangkang kot.. tapi sbb aku pakai kain kan dah jadi susah nak ukat tu.. hehehhe... buat malu kompeni aje.. mujur takde org nampak.. hasilnya jadikla seluor jean yg aku tempah tu labuh giler kat kangkang dia dan pendek je kakinya macam katik aje gitu kikikiki... itulah citer pertama aku dgn seluor jean..

pastu tak lama pastu makcik aku kawen dan duduk di Cheras.. 1 hari masa aku gi melawat dia, dia ajak aku gi umah sedara kitorang jugak, tak jauh dr situ, tapi naik bas la.. rumah acik Nab, yg duduk sama2 ngan makUda Normah dan mak Andak Lamah. depa ni adik beradik. masa tu Acik Nab sedekah kat aku selai seluor jean dia yg dia tak muat katanya. Bila aku try, ngam2 seih ngan aku.. so itu lah jadi seluor jean aku yg pertama buatan kilang heheheh... aku sayang sgt jean tu...

pastu aku ada beli 1 jean lagi kaler hitam pulak, tu masa aku dh masuk degree dh.. reganya dekat 50 ringgit aku rasa mahal sangat dah tu.. pastu aku dapat selai lagi jean dari adik aku bb dia tak muat (actually jean tu aku yg belikan utk dia, 20rm, pastu dia kasik aku balik sbb dia dh membsar) ehheh... so ada 4 je jean aku sepanjang pengajian aku dulu.. sedih kan.. heheh

anyway, masa belajar, memang selesa pakai jean aje.. tapi masa tu aku masih kental jiwa perempuan melayu teraakhir, so jean hanya dipakai sesekali je.. lain2 hari memang aku pakai baju kurung je.. tapi kalau aku nak keluar KL atau balik kg, aku akan pakai jean sebab nak berebut naik bas mini dan melangkah tangga bas express tu memang mencabar jugak kalau berbaju kurung sopan dan ayu gitu..

bila aku start keje, aku telah diosund oleh seseorg.. aku tak ingat sapa.. katanya, rentikanlah pakai seluor jean nih, tak sesuai lagi dah dgn jiwa kewanitaan berkerjayaan gitu ehheheh... so aku pun mengambil padu nasihat tersebut, dan menyimpan jauh2 jean2 aku dan terus membeli bagai nak rak seluor slack dan blouse bunga2 dan tempah blous senada dgn skirt, skirt labuh.. bila pakai rasa macam pompuan jepun jalan ala2 cepat2 langkah kecik2 dah terasa diri super ayu.. ehehhe.. aku jugak mula start berkebaya labuh, kebaya pendek, kebaya fesyen2 terkini, yang kainnya susun kiri kanan (belah takleh yea, nampak aurat).. sulam 3 lapis... oh yea kebarung (time tu memang zaman kebarung) dan mcm2 fesyen lagi lah.. memang penuh wardrobe aku..

seluor jean langsung aku tak pakai dah..

bila aku sambung belajo ke NZ ni, aku mula terpikir nak kena cari seluor jean, sebabnya: 1) mudah pergerakan kat sini 2) seluor ni tahan sejuk sbb tebal. So, aku pun dgn payahnya cari jean utk aku bawak dtg sini.. paham jelah.. saiz aku ni agak susah jugak nak jumpa...

sekali, bile aku dtg sini, pergh.. punyelah byk jual jean yang ada size aku kat sini.. gembira betul.. tapi bila aku dok try2, rupanya taklah semudah disangkakan.. sbb untuk saiz manusia normal, saiz aku adalah yang terbesar, namun utk manusia besar, saiz aku ni adalah yang terkecil.. so, range utk aku memilih tu, adalah kecil sbb tak ramai sgt org yg berada ditgh2 alam macaam aku nih..

mcm haritu aku beli saiz terkecil dalam saiz manusia besar, dah terlonggar pulak pinggangnya, terpaksa aku tunjuk skill jahit sikit pinggangnya heheh.. anyway, aku teringat kawan aku Lin, yang duduk sama2 aku di Q119B Seksyen 17 PJ dulu, die ni kecik je orangnya.. kalau saiz manusia normal, saiz dia adalah saiz terkecik.. tapi saiz kanak2, adalah saiz terbesar.. last2 dia selalu terpaksa beli baju kanak2 aje hehehe... mcm sama kes je ngan aku..

cuaca dah semakin sejuk.. aku terpaksa pakai seluor jean pegi uni... tak tahan kalau pakai seluor slack aku yg nipis tu terasa bulu roma aku kat betis naik berdiri.. oppsss... hehehh... takpelah kan.. sbb waktu ni aku pakai topi STUDENT.. bukan topi WANITA BERKERJAYA gitu.. hehhehe...

tu ajelah kisah aku dan seluor jean..

sekian, terima kasih..

:)