Monday, November 21, 2011

Ayah, Abah dan Mak-Mak..

Alhamdulillah, aku memang sangat beruntung, sebab dapat merasa nikmat mempunyai ibu dan bapa mertua... di samping mak dan abah ku sendiri, dapat pula mak dan ayah.. keempat2 mereka WAJIB kita taati dan layani sepenuhnya dengan keupayaan kita sebagai anak dan menantu..

itulah aku dan abang memuhasabah diri kerana kami masih belum dikurniakan rezeki anak walaupun telah lebih 8 tahun berkahwin.. mungkin jika kami ada anak, kami tak dapat berbakti lebih kepada orangtua kami, mungkin lah.. perancangan Allah adalah yang terbaik, walaupun perit namun tauhid harus kukuh dalam jiwa semoga kita dianugerahkan iman yang tak goyah.. aminnn..

alkisahnya, ayah telah dimasukkan ke hospital klang sejak seminggu yang lalu, dan pada hari Rabu 16 nov, ayah telah dimasukkan ke IJN pula.. kebetulan aku ke JB kerana ada assignment Prof Zaki yang perlu dilunaskan (buat evaluation ke atas 10 booth pameran INATEX).. jadi kami hanya berkesempatan melawat ayah pada weekend shj..

Jumaat malam, lepas makan malam di BBB Bangi (tak masak pun, sbb tak daya dah), kami singgah rumah kakngah sekejap, dah lama tak jengok walopon duduk dekat aje.. maklumlah kami dok keje mengukur jalan Bangi-JB je disamping tugas mengajar.. lepas solat isyak, kami berdesup ke Klang.. sampai dalam 10.30 malam... aku bawa karipap frozen yang aku buat sendiri.. terus goreng utk mak dan adik2 makan... tgh dok goreng tu, gempar sekejap sbb nenek yg duduk depan rumah mak tak sedarkan diri (ada sakit jantung jugak tu!).. selepas sudahkan goreng, aku pun jengah juga Nenek Harisun.. masih tak sedar lagi masa tu.. dekat sejam gak aku, mak dan Ban menemani penghuni rumah tu dan jiran2 mak yang lain..

pastu balik rumah tengok2 karipap yg digoreng tadi tinggal 2 ketul je!! sape lah yang makan bagai nak rak ni heheheh sedangkan yang ada di rumah hanya abang dan mat yassin je.. ha cuba teka sapa?? ahh buang karan je, so aku pun ke dapur dan goreng lagi karipap tu sampai habis.. mujur jugak bawak agak banyak.. pastu kak zai dan abang arip serta anak depa nurul pun dtg melepak rumah mak sambil makan karipap.. aku perasan mak dapat makan 2 je.. sian mak...

esoknya pagi2 mak masak sambal tumis dan aku goreng cekodok ikan bilis.. ni memang feveret abang - cekodok cecah sambal... boleh makan sampai kenyang macam makan nasik huhuhu... dalam tghhari, aku, abang dan Ban pegi ke IJN lawat ayah.. ayah makan roti canai telur cecah dal dan sambal, pastu sambung lagi roti gardenia 4 keping.. sian ayah.. sangat2 rindukan sambal tumis huhuhu.. siap boleh komplen mak bekalkan sikit sgt sambal tumis tu.. tak cukup hehehhe...

balik tu mak dok tanya2 camana nak buat karipap tu.. dia nak buat.. aku dh dapat hint2 dh mak memang tak puas makan semalam, so aku sound kat abang, pegilah belikan kentang dan udang kering, saya nak buatkan karipap utk mak, kesian mak tak puas makan.. maghrib2 tu abang ke kedai (dekat je) dan belikan barang2 tu.. aku terus masakkan intinya dulu, sbb lepas isyak tu kami nak ke rumah Busu Atan, ada tahlil dan kenduri kecil sbb esoknya majlis kahwin anaknya (anak lelaki)..

wah sedap betul makan lauk kenduri rumah Busu Atan.. Nek Biah dari Melaka juga ada dtg, dan dapatlah aku dan abang borak2 ngan nek.. dia marah kami yang tak balik ke kampung, minta ampun ye nek, masa tak cukup nih nek heheheh...

balik dr kenduri jam dh pukul 10.30 malam.. terus aku ke dapaur, uli tepung dan buat karipap... aku buat sengsorang je sambil layan tv citer alien.. abang dh tidur kat ruang tamu, mak pun dh baring... aku siapkan karipap, goreng separuh masak, dan simpan dlm peti ais.. intinya ada byk lagi, dan plan esoknya nak buatkan karipap pusing pulak..

bangun pagi esok, aku menyambung keje2 buat karipap pusing pulak.. karipap pusing ni ada kebaikan ada keburukan.. keburukan sbb dia kena buat 2 jenis bancuhan, dan kena ngadap sbb kena gelek dsbnya.. kebaikan pulak, dia tak mudah bercapuk bila digoreng, dan tak perlu goreng separuh utk disimpan.. 2 bancuhan tu tadi, 1 nya adalah air + garam je, 1 lagi mentega je (aku guna minyak masak je, bleh gak).. bancuhan2 tu dikepal2kan sebesar bola golf.. dan yang mentega disalut dengan yang air shj tu.. kemudian barulah digelek, sekurang2nya 2 kali utk dapatkan corak berpusing2 tu.. semua sekali bilangan karipap yang dibuat adalah 47 (karipap biasa) dan 52 (karipap pusing).. perghhh... hampir seratus tuuu... mak makan puas2 yea..

tghhari tu aku, abang, mak dan ban, hadir kenduri Busu... lepas tu aku dan abang berdesup ke IJN.. Mak dan Abah ada telefon nak dtg melawat Ayah, munei yang ambil di jln duta, depa datang dengan Jodi sefamili... so, kami jumpa di IJN aje.. selepas menengok2 keadaan ayah, mak dan abah ngekor kereta kami untuk ikut kami balik ke Bangi.. depa ada bawak durian dan rambutan... serta lauk2 makan tghhari.. kelaparan diorang, kesian.. sampai je rumah aku terus siapkan hidangan, makan dan minum...

adik2 ku Shahril dan Adik pun dtg ke rumahku jugak meramai2kan sbb nak jumpa mak dan abah.. meriah sungguh la jadinya.. lauk yang mak bawak pun bukanmain banyak, dan aku masak lagi nasik utk adik2 yg sampai lambat.. kenyang2 terover lah kami malam tu...

mak, abanh, jodi, yanti, nia dan mia balik jam 6 petang... tapi cail dan adik stay sampai lepas maghrib baru balik.. puas main dgn budak2 tu especially Damia yang sangat comel dan memanja2kan dirinya.. geram betui tengok!! pandai dh panggil makngah huhuhu...

muah muah muah... berakhir weekend ku dengan penuh pengisian... kembali semula menyiapkan assignment dan nota kelas!!