Sunday, July 11, 2010

Winter Trip 2010 Part 2: Pukawa Bay-Ruapehu-Pukawa Bay

Pelan asal kami, kami sewa 3 buah rumah. Rumah 1 ialah Lake House, yang bakal dihuni oleh famili Lornie, famili aku, famili Hanafiah dan famili Zack. Rumah 2 ialah Quaills Run yang bakal dihuni oleh Famili Adnan dan famili Nihra. Rumah 3 bakal dihuni pula oleh famili abg Suhaimi. Namun disebabkan famili Nihra tak dapat join sama kerana masalah kesihatan, maka famili Adnan macam tak syok nak duduk sorang2 kat rumah dia. Solutionnya: masuk je duduk sesama di Lake House.

Mujur juga rumah di Lake House sangat besar. Ada 5 bilik semua sekali. 1 bilik ada katil king, 1 bilik lagi ada 5 katil bujang termasuk 2 tu double decker. Bilik ke 3 ada 1 queen, dan bersambung dgn bilik ke 4 yang ada 1 katil bujang. dalam bilik ke 3 ni jugak ada tangga naik ke atas bilik ke 5 yg ada katil king single. Aku dan abang memang dari awal2 dah cop bilik kat attic, so kami cepat2 letak barang kat atas tu. Bukan apa, at least ada tempat nak tukar2 baju, tempat tidur tu tak berapa penting sgt.

Selepas selesai kemas barang itu ini, zack buatkan tabir yg pisahkan bilik dia dgn bilik 4 dan tangga bilik 5, rumah pun dah terasa panas, pembakar dah berdesir membakar tongkol2 kayu untuk memanaskan satu ruang tamu yg besar tu. Sapa2 yang nak mandi, dah mandi dah. Sebahagian budak2 masih main kat luar, para bapa berkeliaran mencari samada rumah dapat Sky atau tak, dan sibuk carik channel tv supaya pasti ada siaran bola World Cup nanti. Kak asna terus goreng ikan kembung untuk makan malam tu dan panaskan daging yang dia dah masak siap2 dari hamilton.

Dalam pukul 6.45 kami berkonvoi beramai2 menuju ke rumah abg Mie pulak untuk dinner. Rumah abg mie terletak di area yang sama, cuma nama jalan berbeza. jarak perjalanan dalam lebih kurang 10 minit, tapi kami sesat barat malam tu tak jumpa2. Jalan dah lah gelap gelita, memang saspen. last2 abg mie terpaksa susur kami,

Rumah abg mie 3 tingkat! Pergh... cantik betul! Level bawah ada bilik besar siap ada table tennis dan dart. Level ke 2 ada bilik2 tidur, ada 3 bilik rasanya. level ke 3 ada dapur dan ruang tamu yang penuh dgn game macam bric brac, foosball, domino dan buku2 cerita serta board game mcm scrabble dsbnya. Menu malam tu di taja oleh famili abg mie dan famili adnan, ada sup daging, ikan goreng, sayur dan sambal serunding kelapa yang yummy, daging masak kicap dan sambal belacan yg ummppphhhh... memang kenyang terover kami dibuatnya.

kebetulan malam tu sambut besday abg mie sekali, so semua pun mood celebration. semua pun pakat2 ambik gambo ala2 sanding kat kerusi yang cantik di situ. bukan main lagi hehhehe...

lepas habis segala makanan, kami pun bergerak balik ke lake house. Teringat nak jengah jugak rumah Quaills Run yang tak jadi duduk tu, sebab dah bayo siap2 kan, boleh gak jengah, dapat lah compare2. So selepas sesat barat 2, 3 round, sampailah kami ke rumah tersebut. tengok dalamannya sangat selesa, walaupun taklah sebesar Lake House. Sempat jugak 2, 3 org pegi mandi manda, dan qada hajat. Lepas tgk keliling lebih kurang, kami pun balik ke Lake House semula.

Kaum ibu tengah berpikir2 untuk lauk esok, takut tak sempat nak masak waktu pagi2 buta tu, so kami ambil keputusan untuk masak siap2 malam nih jugak. Terus je kami goreng ayam sebanyak 4 kg drumsticks, 6 kg lagi drumsticks + 2 kg wings di perap dengan Char Siu Sauce dan disimpan dalam peti sejuk untuk function BBQ malam esoknya. Sambal tumis ikan bilis, telur rebus, ikan bilis goreng dan nasik lemak, semua di masak siap2. Sambal ayam masak merah pun di masak terus. Roti sandwich yang nak di bawa esok di kerat tepinya, dan disapu butter siap2. Sardin pun dilenyek dan disiapkan juga, cuma esok kena sapu je. Lebihan roti yg telah dikerat2 tu aku terus buat puding roti dan siap malam tu jadi juadah sambil tengok tv.

dalam pukul 12.30 kami semua pun tidur. Aku dan shukor ambil keputusan untuk tidur di ruang tamu aje sbb takut sejuk kat atas. Lagipun kami cuma bawak blower aje, takut trip electrik takleh menampung terlalu banyak blower yg dipasang serentak malam tu. Aku terjaga 2 kali tgh malam utk tambah kayu, dan dekat nak subuh abang pulak tambah kayu banyak2 so api tu marak menyala dan panas kuat. best sgt tidur dekat pendiang nih.

Esok pagi2 semua org bangun tidur dgn excitednya. Selepas sarapan nasik lemak, sandwich sadin dan minum kopi o panas, semua siap2 nak bergerak sambil tunggu abg Mie. bekalan masing2 bawa sandwich, dan nasik serta lauk ayam masak merah utk bekal makan tghhari nanti. Kami keluar dari rumah lebih kurang 8.30 pagi.

Perjalanan menuju ke Mount Ruapehu memang mengujakan. Van kami ada passenger cilik seramai 3 orang. Dalam van havoc dengan suara mereka je. Sebenarnya Mount Ruapehu ni ada 2 site utk ski, iaitu di Turoa dan di Whakapapa. Turoa terletak di bhgn selatan dari puncak gunung manakala whakapapa terletak sebelah utara-barat dari puncak gunung. kedua2nya menyajikan pemandangan salji yang memukau. menurut kata kawan, di Turoa kawasan skinya lebih landai dan lebar, manakala Whakapapa lebih tinggi dan curam.

Sampai shj kami ke parking lot 6, kami kena tinggalkan kereta kat situ. Kemudian naik bas free yang disediakan untuk angkut pengunjung dan skiers. sampai shj acara yg pasti adalah posing2 dulu, maklumlah first time jumpa salji real. sebelum ni asyik tengok dalam tv je. Udara sejuk dan berangin, memang pedih muka dibuatnya. Mujur dah pakai losyen siap2 masa kat rumah tadi. Shukor pun aku pakaikan losyen tu.

Bas dropkan kami kat tempat depan kaunter tiket. ada 2 bahagian kawasan ski di sini. Yang pertama nya rendah aje, turun ke bawah naik chairlift, yang ni free je. Situ ramai sgt org, terutama yang belajar ski. memang ada ski school dibukak kat situ, untuk org belajar. peralatan semua boleh disewa. harganya tak catit pulak. Yang bahagian keduanya, ada 2 level, in between memang kena berhenti. untuk naik bahagian ni, kena bayar adult 23dolar sorang, children 14 sorang, tapi untuk famili 60dolar, regardless bilangan anak. so, lagi ramai anak, lagi untung lah. Kecuali abg mie, yg lain semuanya beli tiket naik ke atas ni.

dr Level 1 ke level 2 nih chairliftnya hanya muat utk 2 org shj. jauh jugak naik tu, memang gayat. yang paling tak tahan, angin kuat sangat, dan muka pedih sangat. aku siap tutup2 muka dgn tgn yg berglove ni utk kurangkan pedih. rasa mcm kena cucuk2 dgn jarum2 halus.. sampai je kat level 2 terus lompat turun dan bergegas nak pegi ke cafe kat situ, nak minum kopi. malangnya cafe dah tutup, yang ada hanya kat level 3 nanti. mujur seblah tu ada public toilet. bila bukak airnya, air panas!! phewww... punyelah sedap rendam tangan dalam air panas tu.. lega rasanya. lepas tu barulah boleh berposing2an dan bergambar sakan.

Agak lama kami kat level 2 ni, sebelom naik chairlift lagi ke level 3. chairlift yang ni agak besar, boleh muat 4, 5 orang. dan jarak pun tak jauh sangat, cuma lebih tinggi dari tadi. sampai je kat atas, kami terus tuju ke cafe yang ada tu, punyelah ramai org tgh minum, maklumlah, kesejukan, dapat minum air panas memanglah nikmat tak terkata. Harga kat atas ni boleh tahan jugak, taklah mahal mana. Kami berdua minum Hot Choclate dan Mocha, 3.50 je satu, lebih kurang harga kalau kat cafe kat pekan jugak. Kira murahla tu memandangkan ni kat atas gunung Ruapehu yang susah nak sampai supply kan.. anyway, tak cukup pulak secawan, repeat order lagi sorang satu baru ok. melampau heheheh.... dan bukaklah bekal sandwich tadi. Memang kebulur dibuatnya huhuhu...

lepas tu kami turun ke level 1 terus. Ingat nak terus je balik, pastu rasa dah alang2 tu baik turun je yg tempat free tu, tengok apa2 yang ada. sekali turun punyela ramai umat manusia, dan takde apa2 pun kat situ. Last2 kami naik balik ke level 1, dan naik bas balik ke parking lot 6.

kami keluar dari kawasan pergunungan Ruapehu, dan berhenti kat parking lot kat area whakapapa village untuk berhenti makan tgh hari. Keluarga abg Mie tak ikut kami sbb mereka dah balik lebih awal. Mungkin kesian kat makcik (mak abg Mie yang ikut sama). Kami sampai semula ke Lake House lebih kurang jam 4.30. Masing2 bekejar ke toilet dan mengerjakan solat yang dah nak habis tu. macam semalam, aku tunggu terus je masuk maghrib terus solat jamak maghrib dan isyak sekali harung.

Bila aku turun semula ke bawah, tengok ayam dah start dibakar. Nasik2 yang belen dah dibuat nasik goreng 2 jenis oleh kak asna, sambal tumis ikan bilis pun ada lagi, memang lebih dari cukup untuk makan kami semua malam tu.

Lewat malam tu, kami berjaga malam sebab nak layan world cup Germany lawan Argentina. Disebabkan aku memang penyokong Germany, kemenangan 4-0 ke atas Argentina malam tu menutup hari aku dengan penuh manis nya huhuhu. Abang dah lama tido masa tu, sbb die tak layan bola. So, malam tu aku tidur kat atas loteng la kat bilik aku, terpaksa pasang blower, mujur tak trip.

Seronok sungguh akhirnya dapat main salji, namun percutian aku belum berakhir. Sambung lagi kisah aku di next entry huhuhu...