Wednesday, July 14, 2010

Winter Trip 2010 Part 4: Tauranga-Albany

Bilik motel ni adalah bilik famili, dan 2 tingkat. Tingkat bawah ada katil queen, meja makan, dan ruang dapur yg kecik bangat. Tingkat atas cuma ada 2 katil single. Masa nak check-in tu tanya tuanpunya nya, boleh masak ke tak? Dia cakap, takde dapur, tapi dia boleh kasik hotplate 1. Risau gak takut dia tak kasik masak, tapi masa dia kasik hotplate tu, dikasiknya sekali 1 periuk dan 1 kuali frypan, maknanya, bolehla kami masak. Tapi periuk ngan kuali dia kami tak ambik, tak larat nak menyamak bagai, dan lagipun aku memang ada bawak periuk dan kuali.

badan rasa penat sangat, tapi kalau dah start baring2 nanti jadi malas nak buat keje. So, dalam 5.30 camtu kami keluar berempat, naik kereta Lornie je. Hajat tu nak cari Foodtown atau Countdown dan nak cari makanan utk malam tu. Tgh pusing2 ternampak PaknSave, terus kami masuk situ. Masuk2 tu kan area sayur2an, terus abang cakap, kita beli mushroom la.. malam ni buat sup mushroom boleh ke?? Aku terus semak barang2 makanan yg aku bwk.. hmmm.. boleh gak, cuma kena beli susu la.. ok set!

so kami beli cendawan sikit, kemudian bejau beli sayur 1 pek.. beli susu 1 botol, kemudian nampak muffin, abang terus teruja.. yelah, sbb siang tadi makan muffin kat cafe kat geyser tu seketul 4.50 dolar, kat sini dia jual 1.35dolar je... abang geram terus ambik 4 ketul lain2 perasa.. okla.. muffin ni kita buat brekfast esok, ok... lepas tu beli jugak roti utk cicah ngan sup cendawan, dan blistex, ubat utk bibir aku yg kering dan pecah2 sakit melampau.. pastu kami pun balik..

sampai je terus masak nasi, buat sup cendawan, dan panaskan roti. Bejau panaskan semua makanan2 kami yg lain dlm microwave. Lepas makan malam tu, baru aku mandi, pastu masak nasik utk buat nasik goreng esok, kemudian kami terus tidur. Aku dan abg tidur kat bawah manakala Lornie ngan Bejau kat atas. Aku taknak duk atas sebab aku selalu terbangun tgh malam, dan aku batuk2 berkahak, senak nak gi bilik air. Memang penat sungguh kami haritu, tidur bagai kayu mati!


Esoknya, kami breakfast muffin yang dihangatkan dlm microwave, dan buat nasik goreng. Semua lauk2 yang ada, habis aku masukkan dalam nasik. Mujur Bejau ada bawak coldman utk isi nasik yg dia bawak masa datang trip haritu, so kami isi dlm bekas tu supaya nasik tahan lama sikit panasnya. Dalam beberapa minit lagi nak pukul 10, kami pun check-out dgn beri kunci bilik pd tuan motel yg masa tu tgh kemas bilik sebelah kami. selamat dan lega rasanya, nak memulakan hari yang baru.

Kami memulakan perjalanan menuju ke Kiwi360 Orchard yang terletak di Tauranga itu. Tak lama perjalanan pun sbb Lornie kan follow GPS so kami pun sampai dalam pukul 11.00 gitu. Sampai2 je snap2 posing2 dulu di kiwi gergasi tu sbg bukti kami dah sampai ke situ.

Bila masuk dlm kaunter, rupanya ada tour ke dalam orchard untuk tgk pokok kiwi dan melawat kilang serta boleh makan kiwi sekali. Kena lah beli tiket dulu, sorang 20dolar, tapi student dapat 18dolar. Dalam pukul 12, kami memulakan perjalanan naik kart memasuki kebun kiwi. seronok jugak naik kart tu sbb pemandangan sekitar boleh dlihat 360darjah, takde dinding hehehh..

jurupandu kami memanglah seorg yg sangat pandai tentang kiwi, segala2 nya dia tahu. sebenarnya pokok kiwi ni bukanlah pokok native NZ. ia di bawa ke sini oleh seorg pesara guru dari negara China. Buah kiwi ni ada pokok jantan dan ada pokok betina, dgn nisbah 1:4.. 1 pokok jantan kepada 4 pokok betina.. ehhh... mcm org laks.. hehehhe...


pokok kiwi takleh membiak sendiri melainkan dengan pertolongan.... lebah! pada musim yg sepatutnya, beribu2 sangkar lebah di bawa masuk ke dalam ladang untuk membantu proses pembiakan ini. hebat kan?? bergantung sepenuhnya pd haiwan kecil tu je.. kemudian kiwi dipetik dalam masa 10 minggu shj, iaitu dalam bulan april-jun. Sepanjang proses pemetikan buah kiwi ni, berpuluh ribu pekerja sementara diperlukan, dan semua buah kiwi dipetik tak kira kecik atau besar. Dalam kilang, barulah buah kiwi diasingkan mengikut saiznya, dan dimasukkan dalam kotak, dan dilabel. kemudian kotak2 ni dimasukkan dalah freezer yang sangat besar, dan dibekukan untuk dikeluarkan sikit2 bagi penjualan sepanjang tahun!! maknanya, kalau kite beli kiwi pd bulan mac, itu adalah buah kiwi dr produk tahun sebelumnya!!

ladang kiwi360 ni menghasilkan lebih kurang 80% pengeluaran kiwi NZ dan sebenarnya hampir 95% pengeluaran kiwi NZ dihasilkan di Tauranga. Menurut juru pandu, climate Tauranga dan tanahnya yg subur adalah paling sesuai utk buah kiwi menyebabkan kiwi yg dihasilkan di sini lebih besar dan manis dari yang lain. Ntahlah.. itu apa yang dia bagitahu kami lah, kami semua kan macam melopong je dengar dia cerita tu hehheeh..

musim sejuk ni, adalah musim pokok kiwi di browning, iaitu dahan2 ditetak dan dibuang. proses ini memrlukan profesional shj sbb takut salah tetak nanti akan merosakkan pokok yang diperlukan lagi utk next season. proses browning ni mengingatkan aku pd proses browning kelapa sawit di kampungku, yng mana daun2 ditetak dan dibuang supaya buah kelapa sawit ada ruang lebih besar untuk tumbuh lebih banyak. konsep yang sama lah ni agaknya. (oh tiba2 teringat pd kebun sawitku dikg)

Selepas abis sesi menjelajah ni, kami melepak di area cenderahati nya sekejap sbb masing2 perlukan toilet! kebetulan haritu adalah hari ulangtahun perkahwinan kami yang ke7, so kami pun belikan masing2 hadiah kat kedai cenderahati tu. hmm... bukan selalu kan kita sambut anniversary huhuhu..

kami keluar dr Kiwi360, jam dah nak masuk pukul 2. kami pikir kalu terus shoot ke Albany pun, tak sempat jugak sebelum maghrib, so mesti nak solat dulu di mana2. Setelah dipikir2, kami setuju nak gi area pantai maurangi unt:uk berhenti makan dan solat. Sampai kat sana, kami terus bukak bekal, dan makan. Kemudian, selepas solat, kami terus shoot balik ke Albany.

Kami sampai Albany jam dah pukul 5 lebih, cuaca dah gelap sangat dan badan pun letih sangat. Kami berhenti kejap kat depan Tofu Shop untuk tengok barang2 mana2 yg patut diambil dan patut ditinggal. Pastu selamatlah kami balik ke rumah masing2.

malam tu aku hilang suara lagi sekali, dan tekak rasa sakit sangat. Aku langusng tak pegi univ untuk sepanjang minggu tu.

Perbelanjaan:

Minyak kereta dr awal: 240
belanja barang2 makan kat Lake House: sorang kena 31.60
ayam yang kubawa utk trip: 10kg drumstick + 2 kg wings + 3 ekor saiz 18
+ kak asna bawak sekor
- 1.5 ekor tomyam
- 6kg drumstick + 2 kg wing utk BBQ
- 4kg ayam masak merah
- 1.5 ekor gulai masak lemak
- 1 ekor goreng garam kunyit utk trip aku yg extra tu
Perggghhhhh... gila banyak makan ayam!!

masuk ski sightseeing: 46
masuk wai-o-tapu: 60
masuk kiwi360 kart: 40
masuk trout center: 6

sewa rumah lake house: 70
sewa rumah rotoiti: 35
sewa motel: 50

yang lain2 tu perbelanjaan kecil2 tu malas lah nak rekod.. hehehhe...

anyway, we had one of a kind winter trip, yang sangat seronok dan mengujakan.. tahun depan kita pegi lagi yea kengkawan... tapi seblum tu, jom kita naik ke utara dulu, ke Whangarei..!!