Thursday, July 22, 2010

Klinik di NZ

Salam semua..

Dah lama tak menulis sejak citer Winter Trip haritu.. aku dilanda batuk yg sangat teruk start 4 hari sebelum pegi trip, dan sampai skrg suara aku masih belum kembali seperti asal.. haii.. kalu jadi penyanyi, habis lumpuh mata pencarian huhuhu... nasib baik aku setakat penyanyi bilik air shj, yg sesekali diperlukan utk nyanyi lagu Happy Birthday aje di sana sini huhuhu...

punyelah teruk kan... 2 kali hilang suara, nak bercakap pun tak boleh.. tekak bengkak dan ada sekali tu berdarah terus... kahak pun masih ada lagi nih... mula2 dulu kaler jernih je, skrg kaler kuning... doktor yg tanya kaler apa, tu pasal aku tahu tu hehhehe..

kat sini sakit macamana pun, kalau kita direct dtg klinik, kita tak dapek jumpa doktor.. ni aku merujuk pada klinik Massey lah.. klinik swasta tu aku tak penah pegi pulak.. aku hanya pegi klinik universiti je.. klinik massey ni ada 2 org doktor dan 2 org nurse.. utk jumpa doktor kena buat appointment dulu, jumpa nurse tak payah.. jumpa doktor kena charge 30dolar, jumpa nurse 15dolar.. tapi utk dapat prescription ubat, kena diberi oleh doktor, nurse tak laku okeh.. masa perjumpaan dgn doktor limit 15 minit shj, nurse tak pasti plak, tapi kalu lebih 15 minit, off u go and buatlah next appointment..

kaedahnya semalam aku nak jumpa doktor utk mintak prescription ubat for the next 3 months je.. sbb ubat aku ni kan setiap 3 bulan kena ambik.. yelah... kena berterusan kalu tak takut darah tinggi jadi terlalu tinggi pulak.. bila aku pegi, dia tak kasik aku jumpa doktor sbb appointment doktor dh penuh, hanya boleh jumpa nurse je, tapi nurse plak time tu gi lunch.. lama nak tunggu tu last2 aku buat je appointment utk jumpa doktor jumaat nih, iaitu esok lah.. pukul 3.15 petang..

kalau kat Malaysia, ko redah ajelah, mesti dapat jumpa doktor punya, walopon lambat.. mcm AzZahrah kat Bangi tu, kalau pegi, ambik nombor, ko bolehla gi makan dulu kat Kopitiam tu pastu dtg balik belum tentu nombo ko dipanggil huhuhu.. kalu sakit tu, dah terbaring trelungkup kat situ pun ko tunggu ajelahhh.. tapi, ko confirm dpt jumpa doktor... kat sini, ko tak payahlah nak jumpa doktor kalu tak buat appointment.. dikira melanggar adat resam melawat doktor gitu.. hehhehe

lagi satu, klinik kat sini takde sediakan ubat.. dia akan bagi prescription shj atas kertas yang doktor tu sign.. pastu pandai2 lah ko carik mana2 farmasi luar utk ko beli ubat tu.. yang ni macam bagus jugak sebenarnya.. sbb semua farmasi lain2 harga ubat2nya.. so ko bolehla compare2 harga.. macam contoh:

beli Metformin kat Rosedale Pharmacy 90 bijik $10.90, tapi kat Apollo Pharmacy 21 bijik je dah $15.90
beli Glibenclamide kat Rosedale 45 bijik $12.10, tapi kat Apollo 21 bijik dah $16.60.. punyelah jauh beza.. terus aku tak beli dh kat Apollo... kena rajin sikit kat sini check harga.. even stesen minyak pun jual minyak tak sama rega... camtu sekali..

tu antara secebis perbandingan antara malaysia ngan negara orang.. macam2 kat sini.. mana yang baik kita tiru lah.. yg tak baik tu kita avoid kan.. ok...