Wednesday, June 30, 2010

Keghairahan WC 2010

wah tajuk tak boleh blah tuuu... hehhehe.. tajuk kena kasik gempak, padahal isi entri ntah apa2 pun..

anyway, aku rasa mcm nak stori pasal demam yang melanda satu antero dunia ni, apelagi kalau tak World Cup la... tinggal berapa hari je lagi nak habis nih... senarai 8 pasukan yg nak berentap tempat ke suku akhir pun dah dapat.. pasnih sunyi la semula citer bolasepak dunia.. huhuhu..

pengalaman aku menonton WC ni, seingat aku lah, start masa tahun 1998.. seblom tu memang aku tak ambik pot pun pasal WC nih... aku ingat lagi, masa tu aku menyewa bilik di rumah Kak Pah di Sungai Ramal, Kajang, sewanya 150 sebulan, cuma ada katil dan meja solek je. adik ipar dia yg menyewa bilik 1 lagi kesian kat aku dan sedekahkan TV kecik 14inci utk aku guna. tilam aku hanyalah kusyen lama yg disusun atas katil tu dan aku tutup dengan kain batik sebagai lapik tilam.. mujur jugak aku ada bwk sehelai selimut..

malam2 aku layan WC tu sampai tertidur, dan terbangun tgh malam layan lagi.. masa tu 1st time jepun masuk mewakili asia dgn korea, dan aku sokong japan walopon dh tersingkir dalam round robin tu... masa tu baru kenal Nakata dan Ono.. huhuhu...

tahun 2002 pulak kitorang geng2 pompuan kat opis mengular siang2 hari balik rumah Azie di Desa Surada masa tu, semata2 nak layan WC sambil baring2 dan minum sirap... masa tu WC dibuat di Korea/Taiwan, so masa perlawanan lebih kurang waktu Malaysia.. memang tak payah le nak berjaga malam... tahun ni Japan dan korea masuk round of 16, di samping Senegal yg mengejutkan semua org kerana masuk round 16 hasil jaringan Henri Camara... perghh... memang sejarah sgt.. seronok gile WC tahun 2002 nih.. tambah2 pulak Korea masuk semi final... perghhh... kalah dan dpt tempat no 4, tapi jaringan dlm waktu kecederaan memang mengujakan.. di samping jaringan cantik dr ronaldinho masa mengalahkan england dlm semi final... teringat kami menjerit2 di rumah azie hehehhe...

tahun 2006 di jerman, takde pasukan asia langsung yg masuk... tapi keputusan akhir yg ditentukan dgn jaringan penalti memang havoc.. dan jerman kalah di tempat sendiri walopon akhirnya dapat no 3 je.. jadikla kan..

2010 adalah 1 episod berbeza. tahun ni aku melayan keghairahan world cup di negara orang.. tapi malang sangat, negara New Zealand ini tak menyanjung bolasepak sangat pun, sebab mereka memang taksub dgn rugby aje... dah org2 kat sini memang tak ghairah langsung pasal bola.. senyap sunyi je... takdela macam kat mesia, kedai2 makan semua pakat register astro dan tayang skrin besar.. sini, just another normal day...

pasukan bolasepak NZ dinamakan All Whites, pasukan rugby mereka All Blacks... tapi kalau gi kat supermarket atau seumpamanya, memang takkan jumpa baju All Whites tu... memang takada agaknya... yg ada All Blacks laaa... dari sekecik2 stokin, kasut, sampai sebeso2 baju atau bendera dsb nya..

disebabkan malaysia tak masuk WC (ntahle mcm takde harapan aje!), maka aku sokonglah pasukan NZ... hehhe... walopon kalah dan tak dapat masuk geng 16, namun NZ menunjukkan semangat juang dan permainan yg berdisiplin.. aku enjoy jugak games diorang.. tapi depa dh terkeluar, so aku nak sokong sapa nih??

tahun ni malas dh sokong negara asia, sbb semua pun macam hampeh.. so, tahun ni aku nak sokong germany pulak... sebab apa??
1. sbb bahasa german adalah bahasa P.Ramlee.. huhuhu
2. sbb Hitler org jerman yg bunuh ramai org yahudi.. huhuhu
3. sbb dlm psukan jerman ada Mesut Ozil.. huhuhuhuhuhuhu



ozil ke nih?? hehheheh...


aku rasa mcm nak tukar nama je... June Ozil huhuhuhu...

boleh tak??

harap2 jerman boleh get thru nanti sampai final.. seronok tgk dorang main teratur dan kemas...